Ascom introduceert virtuele receptioniste

17/02/05 om 00:00 - Bijgewerkt op 16/02/05 om 23:59

Bron: Datanews

Nieuwe toepassing op basis van spraakherkenning en spraaksynthese kan receptioniste vervangen.

De Zwitserse telecomintegrator Ascom lanceert op 1 maart EVA (Electronic Voice Attendant). Deze computertoepassing, geschikt voor eender welke telefoonstandaard, communiceert met de beller via spraakherkenning en spraaksynthese (text to speech). EVA verwelkomt de beller en verbindt hem vervolgens door met de gewenste persoon binnen de onderneming. Ascom stelt EVA voor als de rechterhand van een échte receptioniste. Als die ziek is, overspoeld wordt door telefoontjes, pauze neemt of vrijaf heeft, neemt EVA de zaak over. Investeren in een uitzendkracht of een tweede operator is dus niet nodig, aldus Ascom. EVA drukt zich vloeiend uit in het Frans, het Nederlands en (optioneel) in het Engels, en herkent de namen van 200 tot 2000 medewerkers (afhankelijk van de capaciteit die de klant kiest), ook als die op verschillende manieren worden uitgesproken. EVA beantwoordt de telefoon en vraagt de beller zijn taal te kiezen, waarop EVA het gesprek in de gekozen taal voortzet. Ze vraagt haar gesprekspartner wie hij/zij wenst te spreken en schakelt de oproep door naar de betrokkene. De beller hoeft op geen enkel moment een toets in te drukken, maar kan mondeling de vragen van EVA beantwoorden. Als de gewenste persoon niet bereikbaar is, stelt EVA voor om een bericht te noteren of door te schakelen naar het gsm-toestel (afhankelijk van de door het bedrijf gekozen parameters). Het basisprogramma van EVA (Express) is beschikbaar vanaf 1 maart 2005. Twee andere versies, met meer capaciteit en meer functies (Standard en Premium) volgen nog in de loop van dit jaar.

Onze partners