Aucxis en MediaGeniX winnen Vlaamse Exportleeuw

© ,

De belangrijkste Vlaamse exportprijs gaat dit jaar naar de kmo Aucxis en de grote onderneming MediaGeniX. Beiden boeken driekwart van hun omzet door export.

De Leeuw van de Export van Flanders Investment & Trade gaat al vijftien jaar naar Vlaamse ondernemingen die zich in de kijker werken op de internationale markt. Dit jaar gaat de kmo-prijs naar Aucxis uit Stekene, dat zich specialiseert in de automatisering van veilingen. “Neem gelijk welke vis-, fruit- of bloemenveling en de kans is groot dat daar de e-tradesystemen van Aucxis worden gebruikt”, looft de jury. Het bedrijf kijkt ook naar de toekomst, met technologie die toelaat voedingswaren doorheen de hele keten te traceren.

“Ik ben trots dat we als klein Vlaams, Stekens, bedrijf zijn uitgegroeid tot wereldmarktleider”, zegt ceo Geert Vonck. “Volgend jaar breiden we uit naar Rusland, China en het Midden-Oosten.”

Bij de grotere ondernemingen gaat de onderscheiding dit jaar naar MediaGeniX, een bedrijf dat nagenoeg samen met VTM werd opgestart. Met de applicatie ‘What’s On’ beheert het de programmaschema’s van tv-zenders, over alle platformen heen. “Bij het ontstaan van VTM stelde men vast dat de het moeilijk haalbaar was de volledige programmatie op papier te beheren”, licht ceo Dirk Debraekeleer toe. “Daarom werd een spin-off van de VUB aangesproken. “Intussen zijn we overal ter wereld actief. Momenteel zijn we een aantal stations van Al Jazeera in het Midden-Oosten aan het opstarten.”

“MediaGeniX overtuigde met zijn sterke dossier”, aldus de jury. “De Vlaamse kmo is actief op vijf continenten en kan uitpakken met een indrukwekkend klantportfolio.” Met 76 medewerkers haalt MediaGeniX een omzet van 21 miljoen euro. 73 procent daarvan wordt gegenereerd in het buitenland.

(Belga/WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content