Australië overweegt om bedrijven toegang te geven tot gezichtsherkenning

© Schiphol

Het Australisch ministerie van Justitie denkt eraan om haar dienst voor gezichsherkenning tegen betaling aan te bieden aan telecombedrijven en banken.

Australië voerde vorig jaar haar Facial Verification Service (FVS) in. Daarmee kunnen overheidsdiensten iemands identiteit nagaan. Het gezicht wordt automatisch vergeleken met overheidsgegevens zoals een paspoortfoto, een rijbewijs of een visum. Vorige maand werd een akkoord bereikt om die dienst in het hele land op te zetten. Volgens de Australische regering is gezichtsherkenning nodig om de nationale veiligheid te beschermen, terroristen te identificeren en identiteitsdiefstal te stoppen.

Nu blijkt uit documenten die The Guardian in handen kreeg, dat het Australisch ministerie van Justitie overleg pleegt met telecombedrijven en banken. Zij zouden de FVS kunnen gebruiken tegen betaling, om de identiteit van hun consumenten na te gaan.

Volgens het ministerie moeten de bedrijven wel vooraf toestemming vragen als ze het systeem willen inzetten om iemand te identificeren. Al blijft de vraag of consumenten wel in staat zijn om daar een geïnformeerde afweging over te maken, als het er bijvoorbeeld van afhangt of ze hierdoor al dan niet een bankrekening kunnen openen.

Database

Daarnaast werkt Australië ook aan een Face Identification Service. In tegenstelling tot de één-op-één matching van de FVS, wordt hier de foto meteen aan een volledige database gelinkt. Volgens The Guardian zit al de helft van de Australische bevolking in die database. De dienst zal in de loop van 2018 uitgerold worden en de toegang zou beperkt worden tot politie en veiligheidsdiensten. Uit de documenten van The Guardian blijkt echter dat ook financiële instellingen een sterke interesse tonen in deze dienst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content