Aviapartner en MSP op ramkoers over it-outsourcing

30/05/08 om 11:10 - Bijgewerkt om 11:09

Bron: Datanews

Met veel bombarie verklaarden vrachtafhandelaar Aviapartner en it-dienstenbedrijf MSP elkaar vorig jaar de liefde bij het ondertekenen van een it-outsourcingscontract. Nu, nauwelijks 15 maanden later, nemen insiders zelfs het woord 'oorlog' in de mond. Patrick De Deken van MSP nuanceert: "Beide partijen werken keihard om dit op te lossen."

Met veel bombarie verklaarden vrachtafhandelaar Aviapartner en it-dienstenbedrijf MSP elkaar vorig jaar de liefde bij het ondertekenen van een it-outsourcingscontract. Nu, nauwelijks 15 maanden later, nemen insiders zelfs het woord 'oorlog' in de mond. Patrick De Deken van MSP nuanceert: "Beide partijen werken keihard om dit op te lossen."

Met 10 miljoen euro over 5 jaar mocht de overeenkomst tussen Aviapartner en MSP bij de grotere outsourcingsdeals van ons land worden geplaatst. 21 it'ers stapten over naar MSP. Voor Aviapartner was het argument kostenbesparing en een snellere time-to-market, voor MSP moest de opdracht vooral de snelle groei spekken. IBM werd, op expliciete vraag van Aviapartner, ingeschakeld als technologieleverancier, onder meer voor datacentercapaciteit. "Geïndustrialiseerd vakmanschap" noemde MSP-ceo Patrick De Deken het. Jaak Aendekerk, vice-president IT bij Aviapartner, vond het waardevol dat MSP in de driver's seat zat. "Want gaat er - met alle respect - iemand bij een reus als IBM wakker liggen van een eventueel probleem bij Aviapartner?", galmt zijn retorische vraag nu nog na. Vijftien maanden na datum is er één ding zeker: de goede relatie tussen beide partijen lag op korte tijd volledig in de soep.

De meetings tussen beide partijen verliepen al vroeg in de samenwerking erg stroef, waardoor sommige betrokkenen zelfs het woord "oorlog" in de mond namen. Na amper 3 à 4 maanden gonsde in de wandelgangen al het (toen loze) gerucht dat het contract zou worden opgezegd. Een 'vergadering van de waarheid' deze maand moest de vele plooien weer helpen gladstrijken, maar dat lukte niet of nauwelijks. Een nieuwe, ultieme evaluatie zou binnen 5 à 6 maanden volgen.

Volgens onze bronnen is onder meer de constructie met IBM een kleine catastrofe, omdat de verschillende partijen er na het tekenen van het contract duidelijk een andere interpretatie over de afgesproken dienstverlening op nahielden. De eerder gestelde retorische vraag van Aendekerk lijkt hier pertinenter dan ooit.

Ook blijkt de doelstelling 'kostenbesparing' wel erg letterlijk te zijn genomen. Van het naar MSP uitbestede it-team van 21 mensen - in feite al een dieptepunt want Aviapartner had enkele jaren geleden nog 40 it'ers - werken nu door het beperkte aantal projecten nog 11 mensen (4 ontwikkelaars, 7 op de helpdesk) voor Aviapartner. Aviapartner zelf zou de outsourcing "onvolwassen" hebben aangepakt. Onder meer door de meest "onnozele calls" naar MSP te sturen voor zaken die vroeger zelfs nauwelijks aan interne it'ers werden gevraagd. "De uitbesteding lijkt wel een slecht experiment", zo klinkt het nog bij insiders. "Een kat in een zak."

Gevraagd naar een reactie op het verhaal zegt Jaak Aendekerk momenteel liever geen commentaar te geven "om geen belangrijke bruggen met MSP op te blazen." En ook bij MSP houden ze momenteel liever de lippen op elkaar, in afwachting van de nieuwe evaluatie. "Samen uit, samen thuis", vindt Patrick De Deken. "Beide partijen werken keihard om dit op te lossen. We communiceren daarom liever nu nog niet." Wat er ook van zij, terwijl Aviapartner en MSP met vallen en opstaan hun zaken op een rij proberen te krijgen, lijken vooral de eindgebruikers het kind van de rekening te zijn geworden. Waar vroeger it-ondersteuning krijgen bij Aviapartner eenvoudig en efficiënt was, is het voor hen nu omslachtigheid troef.

Onze partners