Aziatische pc-makers noteren sterke groeicijfers

Terwijl Lenovo en Acer hun marktaandeel op de wereldwijde pc-markt stevig zien groeien, moet de nummer één, Dell, wat inleveren. Groei in het aantal verkochte pc’s is er voor alle bedrijven in de top-5, met een gemiddelde van een kleine 13 procent.

De cijfers voor het eerste kwartaal van 2006 zijn afkomstig van analistenbureau IDC, maar het rapport van Gartner vertoont een vergelijkbaar beeld. Dell blijft de nummer één op de pc-markt met 18,1 procent marktaandeel. Maar hoewel het aantal verkochte pc’s jaar op jaar wereldwijd gestegen is met ruim 10 procent, levert het bedrijf qua marktaandeel een half procentje in. De oorzaak ligt in de Verenigde Staten waar de pc-verkoop amper groeide (tegenover 9 procent een kwartaal eerder). Tweede op de lijst blijft HP, dat een sterk kwartaal noteerde in elke regio. HP vergroot het eigen marktaandeel van 15,1 (in hetzelfde kwartaal vorig jaar) tot 16,4 procent. Het bedrijf lijkt, aldus IDC, de vruchten te plukken van de inspanningen die het leverde bij de verkoopspartners.De nummers 3 en 4 zijn respectievelijk Lenovo en Acer. Beide Aziatische bedrijven vergroten hun marktaandeel, waarbij vooral Lenovo er bovenuit steekt. De pc-verkoop bij de Chinese pc-bouwer is jaar-op-jaar meer dan verdubbeld, het marktaandeel verdriedubbeld (tot 6,4 procent). Acer zit Lenovo op de hielen met 5,5 procent marktaandeel. Fujitsu-Siemens sluit de top-5 af met 4,4 procent van de koek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content