Banksys blijft vaag

Gisteren hield Banksys een persconferentie naar aanleiding van de grote panne van zijn betaalnetwerk vorig weekend. De onderneming bevestigt dathet probleem ontstond in de centrale computer, maar wil de precieze niet meedelen zolang onderzoek loopt.

Banksys heeft eindelijk de oorzaak gevonden voor de panne van het Bancontact- en Mastercard-Visa-netwerk vorige week zaterdag. De onderneming stelt dat het alles doet om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden. Die problemen werden veroorzaakt door “de combinatie van een bepaald aantal functiestoornissen in bepaalde processen uitgevoerd door de centrale computer”, zegt Banksys. Meer komen we op dit moment niet te weten, want Banksys weigert meer details te geven zolang het onderzoek loopt. Dat onderzoek moet bepalen welke verantwoordelijkheid Banksys draagt in het ontstaan van de panne, en dus meteen ook de mogelijke verantwoordelijkheid van bepaalde IT-leveranciers.De enige onderdelen van de ICT-infrastructuur die Banksys niet aan een onderzoek onderwerpt zijn het telecomnetwerk en de betaalterminals. De onderneming ontkent ook dat de problemen werden veroorzaakt door een virus of door testen voor de invoering van de nieuwe chipkaarten.Zoals we maandag al vermeldden op deze website, steunt de ‘centrale computer’ van Banksys op een Tandem-Himalaya mainframe van HP. Die kritieke, pannebestendige technologie bestaat al bijna 30 jaar. In tegenstelling tot hetgeen ons eerdere artikel kon doen vermoeden, is de computer bij Banksys geen 30, maar wel 5 jaar oud. Banksys zelf bestaat trouwens nog maar 15 jaar. Op de persconferentie gisteren wilde Banksys geen van zijn IT-leveranciers expliciet ‘buiten verdenking stellen’, maar vandaag verklaart de IT-manager van Banksys in de Franstalige krant Le Soir dat de hard- en software van HP niet aan een onderzoek onderworpen worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content