Base denkt al aan nieuwe klacht tegen Belgacom

De kans is groot dat er een nieuwe klacht wordt ingediend bij de Brusselse kamer van koophandel tegen Proximus voor niet-concurrentieel gedrag, ditmaal voor de periode 2004-2010. “We denken eraan”, luidt het bij Base.

De kans is groot dat er een nieuwe klacht wordt ingediend bij de Brusselse kamer van koophandel tegen Proximus voor niet-concurrentieel gedrag, ditmaal voor de periode 2004-2010. “We denken eraan”, luidt het bij Base.

In 2003 diende gsm-operator Base al een klacht in voor de periode 1999-2004. Base beschuldigde Proximus van ‘wurgprijzen’. Proximus, zo argumenteert Base, rekent lage tarieven aan voor zijn eigen klanten en hoge prijzen aan de concurrentie voor het afwikkelen van oproepen op het eigen net. “De combinatie van beide is een scheeftrekking van de markt”, aldus een woordvoerder. Base berekende de schade voor die periode op 580 miljoen euro. Later sloot Mobistar zich aan bij de klacht.

Een tussentijds expertenverslag gaf Base en Mobistar gelijk en berekende de schade voor beide op 1,182 miljard euro, met intrest erbij is dat 1,7 miljard euro. Intussen werken de experts aan het slotrapport. Dat wordt verwacht tegen het einde van het jaar. In 2009 was er bovendien een veroordeling door de Raad voor de Mededinging van Proximus voor soortgelijke praktijken op de professionele markt en een boete van 66,3 miljoen euro.

Rekening houdend met het eerste verslag en de veroordeling door de Raad van de Mededinging is de kans reëel dat de rechter de experts volgt, redeneert althans Base. Als het vonnis van de rechter positief is, volgt wellicht een tweede klacht voor de periode na 2004. “Het gedrag van Proximus is immers niets veranderd”, aldus een Base-woordvoerder. En het schadebedrag zal alvast hoger uitkomen dan de eerdere 580 miljoen euro.

In een brief waarschuwden Base en Mobistar al de regering en de partijvoorzitters voor de impact van hun eerste claim op de begroting. Het dividend van Belgacom is belangrijk voor die begroting.

Bij Belgacom zeggen ze af te wachten tot ze een nieuwe klacht onder ogen krijgen. Het bedrijf vraagt zich ook af over welke klacht het moet gaan. In 2009 is immers al een soortgelijke klacht ingediend voor de periode na 2004.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content