BBC zendt binnenkort uit op YouTube

De British Broadcasting Corporation heeft daarvoor een akkoord getekend met Google, eigenaar van YouTube.

Internauten aller landen kunnen voortaan de uitzendingen van BBC en BBC Worldwide bekijken via de aggregator voor videocontent, YouTube. In een eerste fase gaat het enkel over entertainmentprogramma’s (zoals Top Gear), maar de deal tussen BBC en Google voorziet later op het jaar de dagelijkse beschikbaarheid van enkele tientallen nieuwsclips van BBC News.De BBC kan de enorme populariteit van YouTube (70 miljoen bezoekers per maand) gebruiken om zijn eigen kanalen of websites te promoten, is één van de observaties van de Britse analist Datamonitor. Ook kan de omroep een nieuw publiek aanboren, vooral in Noord-Amerika.Daarnaast merkt Datamonitor op dat het akkoord het voor de gerespecteerde Britse publieke omroep, die geen reclame mag maken, mogelijk maakt om onrechtstreeks toegang te krijgen tot reclame-inkomsten om zich zo om te vormen tot een commerciële organisatie.Maar hoewel de analist meent dat beide partijen kunnen winnen bij het akkoord, besluit Datamonitor dat vooral Google gelukkig mag zijn. Via de deal leggen de Amerikanen de hand op content met sterke toegevoegde waarde, op de markt van videocasting waarin de beste en de zwakste content nog altijd hand in hand gaan.Andere waarnemers menen dat de BBC het kind van de rekening kan worden. Ze baseren zich op de ervaring van de Amerikaanse mediagroep Viacom (MTV, Comedy Central, Nickelodeon), die na een tijdje contentleverancier van YouTube geweest te zijn, besloot om zijn content terug te halen naar de eigen streamingkanalen. De bezoekersaantallen van de verschillende websites van de groep zijn daardoor zowat verdubbeld

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content