“Be Health legt verkeerde klemtoon”

Bart Van den Bosch van het UZ in Leuven plaatst grote vraagtekens bij de focus van Be-Health op het beruchte ‘gedeelde medische patiëntendossier’. Dat bleek vorige week tijdens een rondetafelgesprek bij storagebeheerder NetApp.

Bart Van den Bosch van het UZ in Leuven plaatst grote vraagtekens bij de focus van Be-Health op het beruchte ‘gedeelde medische patiëntendossier’. Dat bleek vorige week tijdens een rondetafelgesprek bij storagebeheerder NetApp.

De directeur informatica oppert dat het gros van de Belgische ziekenhuizen veel dringender behoeften heeft, “maar men legt vaak de prioriteiten waar de subsidies zitten. Alleen zijn dat niet altijd de prioriteiten van de volksgezondheid.”

Sinds 2004 bundelt de federale overheid alle initiatieven rond medisch geïnspireerde ict-projecten onder de noemer Be-Health. Bedoeling is dat Be-Health gaat voorzien in communicatie-infrastructuur tussen ziekenhuizen, waardoor er gemakkelijk gegevens uitgewisseld kunnen worden, en er werk kan worden gemaakt van zo’n gedeeld medisch dossier. Als je als Leuvenaar een ongeval hebt aan de kust, moeten de dokters in Oostende meteen de medische voorgeschiedenis van hun patiënt kunnen opvragen, is de achterliggende gedachte.

“Als we dankzij Be-Health in staat gaan zijn om een nooddossier uit te wisselen tussen de ziekenhuizen, ben ik daar nochtans voorstander van”, aldus nog Van den Bosch. “Maar toch is het jammer dat er zoveel nadruk gelegd wordt op telematica tussen de ziekenhuizen onderling, omdat het sexy is, omdat politici er mee kunnen scoren, en omdat we nu eenmaal kabels in de grond hebben steken.”

“In veel ziekenhuizen heeft men nog niet eens een gecentraliseerd patiëntendossier voor eigen gebruik”, argumenteert de directeur informatica. “Voor we nog maar beginnen te denken aan data-uitwisseling, moeten alle spelers de zaken intern wel op orde hebben.” Van den Bosch hamert op het belang van een intern centraal dossier, waar alle communicatie over een patiënt in vervat zit.

“De medische geschiedenis van 90 procent van de patiënten speelt zich in één en hetzelfde ziekenhuis af. En 99 procent van alle communicatie rond je medische toestand gebeurt binnen datzelfde ziekenhuis. Je komt binnen op spoedgevallen, je wordt gestabiliseerd en doorverwezen naar een internist, die een aantal tests uitvoert en erachter komt dat je kanker hebt”, aldus nog Van den Bosch. “Al die functiemetingen en aanvragen zorgen voor enorm veel communicatie. Als je al die datastromen kan digitaliseren, beveiligen en optimaliseren, kan je niet alleen veel efficiënter werken, maar ga je ook enorme sommen geld besparen. Geld dat naar medicatie kan gaan die nu niet terugbetaald wordt bijvoorbeeld.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content