Bedrijfsimago beïnvloed door sociale netwerken

19/12/08 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Hoewel sociale netwerken en software de marketing- en internetstrategie van veel bedrijven bepalen, begrijpen weinig hr-organisaties hoeveel effect deze hebben op het imago van bedrijven.

Hoewel sociale netwerken en software de marketing- en internetstrategie van veel bedrijven bepalen, begrijpen weinig hr-organisaties hoeveel effect deze hebben op het imago van bedrijven.

Volgens onderzoeksbureau Gartner is het belangrijk dat organisaties zich realiseren dat sociale netwerken en software het wervingslandschap veranderen en dat zij hun werving- en selectie hierop aanpassen. Gartner stelt dat bedrijven die hun bedrijfsimago niet op orde hebben in 2011 moeilijk nieuw talent aan zullen kunnen trekken.

Bedrijven investeren veel in de inzet van marketing- en verkoopstrategieën voor sociale software. In 2010 voorspelt Gartner dat meer dan 60 procent van de Fortune 1000 bedrijven met een website ook een bepaalde vorm van een community hebben, die gebruikt kan worden voor marketingdoeleinden. Hierin liggen hr-organisaties volgens Gartner echter achter op andere bedrijven.

Gartner waarschuwt hr-organisaties dat het voor kandidaten steeds makkelijker wordt om een kijkje binnen een organisatie te nemen. Dat kan bijvoorbeeld door via LinkedIn, Facebook of XING contact te leggen met oud-werknemers en werknemers van een organisatie.

Bedrijven moeten daarom volgens het analistenkantoor beter bijhouden wat er op diverse forums en binnen communities over hen gezegd wordt en dit vergelijken met wat er over concurrenten en collega's geschreven wordt. Het is belangrijk om het online imago van de organisatie te verbeteren. Ook moeten bedrijven erop voorbereid zijn dat kandidaten veel meer weten over de organisatie waar zij solliciteren dan vroeger.

In samenwerking met Computable

Onze partners