Bedrijven halen hun Apple Watch-apps weg uit de App Store

© Instagram
Sebastien Marien Redacteur bij Trends/Kanaal Z

Een nieuwe regelgeving voor Apple Watch-apps heeft veel ontwikkelaars ertoe gedwongen om hun app weg te halen uit de App Store.

Sinds 1 april ondersteunt de Apple Watch alleen nog maar apps die onafhankelijk werken van een iPhone. Instagram lanceerde als één van de eerste sociale netwerken een app voor de originele Watch, maar het bedrijf heeft zopas haar app teruggetrokken van de Store. De toepassing bood geen ondersteuning voor de wifi- en LTE-functies van Apple’s smartwatch.

Het sociale netwerk stond voor de keuze: de software aanpassen, of de app verwijderen. Het bedrijf koos voor het laatste. Instagram is niet de enige die onlangs haar watchOS-app heeft verwijderd, want eerder gingen onder meer Slack en Twitter het dochtermerk van Facebook al voor.

Marktleider

Toch kan je moeilijk stellen dat de Apple Watch in de problemen komt door het verliezen van dergelijke apps. In de herfst van vorig jaar verdubbelde de verkoop van Series 3-hologes, vergeleken met de Series 2 verkoop in dezelfde periode van 2016. Smartwatches kennen niet dezelfde mate van populariteit kennen als smartphones, maar Apple is wel altijd de meest dominante speler in de markt geweest. Het bedrijf is met haar verkoop goed voor 61 procent van de totale verkoop van slimme horloges, zegt het marktanalysebedrijf IDC.

Nu smartwatches ondertussen al enkele jaren meegaan, stellen bedrijven zichzelf steeds meer de vraag of een smartwatch-toepassing voor hun product wel een meerwaarde biedt. Sommige apps werken beter op smartwatches dan andere. Via de Instagram-app kon je bijvoorbeeld je nieuwsfeed zien, maar het kleine scherm van de Watch was nooit ideaal om foto’s van je vrienden te bekijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content