Bedrijven lezen massaal e-mails door

26/05/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

In ruim 40 procent van de grote bedrijven in de Verenigde Staten worden uitgaande e-mailberichten van medewerkers gelezen uit angst voor het lekken van gevoelige informatie. Ook blogs, online prikborden, mobiele apparaten en websites voor het delen van bestanden vormen een groot risico.

In ruim 40 procent van de grote bedrijven in de Verenigde Staten worden uitgaande e-mailberichten van medewerkers gelezen uit angst voor het lekken van gevoelige informatie. Ook blogs, online prikborden, mobiele apparaten en websites voor het delen van bestanden vormen een groot risico.

Ruim vier op de tien grote ondernemingen in de Verenigde Staten geven toe dat ze geregeld de e-mails van hun werknemers doorlezen. In 22 procent van de gevallen wordt zelfs speciaal personeel aangesteld om verstuurde mailtjes te analyseren. Dat blijkt uit onderzoek van Proofpoint, een aanbieder van oplossingen voor e-mailbeveiliging en tegen dataverlies.

Ondernemingen maken zich volgens de onderzoekers nog steeds terecht druk om de risico's van informatielekken via e-mail. 44 procent van de onderzochte ondernemingen heeft de afgelopen 12 maanden tenminste een e-mailbericht onder de loep genomen. Het vermoeden bestond dat in de mail vertrouwelijke informatie werd gelekt.

Ongeveer een kwart van de bedrijven heeft het afgelopen jaar een medewerker ontslagen in verband met het schenden van het e-mailbeleid en een derde dagvaardde medewerkers daarvoor. 23 procent zegt bedrijfsschade te hebben geleden als gevolg van het lekken van gevoelige informatie.

Ook nieuwere technologie als blogs, online prikborden, mobiele apparaten en websites voor het delen van bestanden vormen een groot risico op gegevenslekken. 27 procent van de ondervraagde bedrijven moest de afgelopen twaalf maanden onderzoek doen naar informatieverlies nadat een mobiel apparaat was kwijtgeraakt. 11 procent riep een medewerker op het matje nadat er vertrouwelijke informatie op blogs was terechtgekomen. 14 procent kwam erachter dat gevoelige financiële informatie online verscheen.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 424 ondernemingen met meer dan 20.000 medewerkers.

In samenwerking met Computable

Onze partners