Bedrijven zijn tevreden over outsourcing maar weten niet waarom

Outsourcingovereenkomsten worden beschouwd als succesvol, maar bedrijven missen objectief meetkader om die stelling te onderbouwen, aldus een studie van KPMG.

KPMG bevroeg 650 organisaties in 32 landen over hun ervaringen met outsourcing. Slechts 13 procent van de bedrijven vindt het beeld dat media ophangen over outsourcing – dat meer dan de helft van dergelijke projecten faalt – echt correct. De rest van de bevraagden heeft betere ervaringen met outsourcing. 89 procent verwacht de huidige sourcingniveaus te behouden of nog te verhogen.Gevraagd naar een reden waarom een outsourcing als positief wordt beschouwd, zegt KPMG dat veel bedrijven zich baseren op een buikgevoel of een anektdotisch bewijs. Ietwat vaag zeggen de respondenten dat de financiële prestaties, de waarde voor de aandeelhouders en competitiviteit verbeteren via outsourcing. Maar 42 procent van de outsourcingcontracten wordt niet door een formeel strategisch meetmodel ondersteund.Bovendien is er een paradox, zegt KPMG, omdat veel bedrijven ook heel wat problemen kunnen opsommen, ondanks hun tevredenheid. Wat dan de precieze succesfactor van outsourcing is, kunnen ze vaak niet aanwijzen.”Sourcing wordt steeds meer beschouwd als een kernonderdeel van een effectieve bedrijfsstrategie, maar bedrijven moeten er naar blijven streven om de concrete voordelen ervan in te zien om de vaak grootschalige investering te kunnen blijven rechtvaardigen,” zegt Egidio Zarrella, Global Head van IT Advisory en partner binnen KPMG in Australië. “Outsourcing is succesvol, maar de resultaten duiden wel op een dringende nood aan een verdere evolutie van de huidige praktijken indien outsourcing wereldwijd als een effectief strategisch bedrijfsinstrument aanvaard wil worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content