Bedrijvenafdeling Belgacom blijft omzetverlies boeken

* © *
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De ‘enterprise business unit’ van Belgacom noteert ook in dit kwartaal een omzetverlies, maar beperkt de schade.

De Belgacom Group deed het in het tweede kwartaal beter dan verwacht, en dat geldt ook voor de bedrijvenafdeling. De omzet van de ‘enterprise business unit’ (EBU) ging er in het tweede kwartaal weliswaar met 7,6 procent op achteruit in vergelijking met Q2/2013, maar dat heeft veel te maken met de verkoop van Telindus France aan Vivendi. Op een ‘like-for-like’ basis – een berekeningsmethode waarbij enkel de vergelijkbare activiteiten meegenomen worden – spreekt Belgacom van een jaar-op-jaar verlies van maar 0,6 procent. Belgacom ziet toch lichtpunten voor de bedrijvenafdeling.

Vooral uit mobile services zegt Belgacom opnieuw meer omzet te puren (meer mobiele klanten, hogere roaming-volumes en een voorzichtig betere ARPU). In totaal gaat het voor de EBU-afdeling om 1.724.000 simkaarten (inclusief machine-to-machine), wat 11,6 procent meer is dan eind juni 2013.

Ook in pure ict-diensten wordt opnieuw organische groei geboekt (+2,9%). In de eerste helft van dit jaar werd 339 miljoen euro uit ict gehaald, wat 0,7 procent méér is dan de eerste zes maanden in 2013.

De dalende trend in fixed voice en fixed data blijft vergelijkbaar met het vorige kwartaal. EBU genereerde dit jaar al ruim een miljard euro omzet, maar dat is toch 5,1 procent minder dan de vergelijkbare periode vorig jaar (1,108 miljard euro).

Wholesale & BICS

De ‘service delivery engine & wholesale’ divisie van de groep incasseert een jaar-op-jaar omzetverlies van 9,7 procent, een gevolg van de lagere wholesale roamingtarieven. Beter verging het BICS, de carrier-afdeling van de Belgacom Group. BICS noteerde een stabiel tweede kwartaal, wat een aanzienlijke verbetering is tegenover het vorige kwartaal waar er nog sprake was van een daling met 14 procent. BICS kon een aantal win-backs realiseren, maar zag ook opnieuw het voice-gebruik aantrekken bij belangrijke klanten (operatoren wereldwijd).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content