Belg betaalt nauwelijks met mobiel toestel

21/05/08 om 15:00 - Bijgewerkt om 14:59

Bron: Datanews

Maar 8 procent van de Belgen gebruikt de gsm of een ander mobiel toestel voor betalingen, bankverrichtingen of online winkelen. Meer dan drie vierde (76,6 procent) is ook niet van plan om dat in de nabije toekomst te doen.

Maar 8 procent van de Belgen gebruikt de gsm of een ander mobiel toestel voor betalingen, bankverrichtingen of online winkelen. Meer dan drie vierde (76,6 procent) is ook niet van plan om dat in de nabije toekomst te doen.

Bijna 60 procent van de ondervraagde Belgen denkt zelfs dat mobiel betalen onveilig is. Dat blijkt uit een onderzoek besteld door informaticadienstenleverancier Unisys. In totaal werden meer dan 13.000 mensen in dertien landen ondervraagd. In België gaat het om 985 personen.

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 7 procent van de Europeanen zijn mobiel toestel al gebruikte voor financiële transacties. Uit het onderzoek blijkt ook dat er duidelijke verschillen zijn tussen de landen. De Duitsers hebben er het meest ervaring mee, met een percentage van 21,2 procent.

De Britten gebruiken de mobiele diensten het minst (1 procent). Een absolute meerderheid (74,4 procent) van de Europeanen zegt zelfs hun mobiel toestel nooit te zullen gebruiken voor betalingen. De Fransen blijken het meest terughoudend, met 85,6 procent.

'Dit zijn allemaal opmerkelijke cijfers, omdat er heel wat mobiele betaaltoepassingen bestaan, zoals mobiel betalen voor een parking of bioscooptickets', aldus Unisys.

Een belangrijke reden waarom consumenten mobiele betalingsmogelijkheden niet willen gebruiken, lijkt omdat ze helemaal niet overtuigd zijn dat mobiele toestellen voldoende veilig zijn om financiële transacties uit te voeren. In totaal denkt bijna 60 procent van de Belgen dat mobiel bellen weinig of helemaal niet veilig is.

Volgens Unisys hebben banken een belangrijke rol te spelen in het stimuleren van mobiel bellen. 'Zij worden immers door de consument het meest vertrouwd wat betreft de veiligheid van mobiele transacties', aldus Unisys. 'De bank heeft vandaag al een vertrouwensrelatie met de consument. Ze moet die nu ook gebruiken om het gebruik van mobiele financiële transacties te stimuleren', zegt Frank Kaalen, North Cluster General Manager bij Unisys.

bron: Belga

Onze partners