Belg betaalt te veel voor breedbandinternet

09/03/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 08/03/07 om 23:59

Bron: Datanews

Belgen betalen voor de snelste breedbandinternetverbindingen bijna 7 euro per maand meer dan de gemiddelde Europeaan. Dat kan niet meer volgens minister van Economie Verwilghen.

Een Belg betaalt zelfs zowat het dubbele voor zijn (snelle) internetverbinding van wat een Nederlander moet ophoesten. Tegenover een Fransman is dat zelfs meer dan het dubbele: 40 euro tegenover 15 euro. Dat blijkt uit een studie die Minister Marc Verwilghen en zijn collega's Freya Van Den Bossche (consumentenzaken) en Christian Dupont (Maatschappelijke Integratie en Gelijke Kansenbeleid) lieten uitvoeren naar de prijzen van internetverbindingen.Daaruit kwam, weinig verrassend, naar voren dat Telenet en Belgacom de markt in België domineren en dat het voor nieuwkomers moeilijk is om marktaandeel te verwerven. Dat gebrek aan concurrentie, vooral veroorzaakt door de torenhoge netwerkkosten die nieuwe providers moeten ophoesten, zorgt er volgens de onderzoekers voor dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden.Volgens alternatieve providers (zoals Scarlet, Mobistar en Tele2/Versatel), die zelf niet over een landelijk netwerk beschikken, rekent Belgacom exorbitant hoge prijzen voor het gebruik van zijn netwerk. Het kabinet van Verwilghen stelt dat het de taak is van het BIPT is om concurrentiebevorderende maatregelen te nemen als vrijwillige aanpassingen niet volgen.Bram Lievens, een van de onderzoekers die aan het rapport werkten, stelt echter dat de resultaten van de studie wel in een correct daglicht gesteld moeten worden. De netto internetprijs is in België inderdaad een stuk hoger dan in de buurlanden, maar afgezet tegen de koopkracht van de bevolking zou België daarentegen bij de goedkoopste landen horen.Het is de overheid echter niet alleen te doen om het prijsverschil tussen België en de buurlanden, maar ook om de digitale kloof. Om internet toegankelijker te maken, wil minister Dupont een sociaal internettarief invoeren. Lievens benadrukt dan weer dat de prijs niet altijd de doorslaggevende factor is om zich al dan niet op het internet te begeven. "In Amerika zijn hele groepen van de bevolking nog steeds niet online, hoewel ze gratis internettoegang kunnen krijgen," aldus Lievens.

Onze partners