‘Belg die via internet koopt, is soms naïef’ (ombudsvrouw postsector)

© istock

Belgen die iets kopen op het internet, gaan soms ‘redelijk naïef’ te werk en zijn niet mondig genoeg, zegt Truus Lostrie, ombudsvrouw van de postsector. Zij stelt vast dat er het voorbije jaar nogal wat klachten binnenkwamen over onverwachte kosten bij e-commerce, en adviseert internetshoppers om zich goed voor te bereiden.

De ombudsdienst stelt vast dat e-commerce na een aarzelende start zijn weg gevonden heeft naar België. Daar gaan wel enkele terugkomende klachten mee gepaard. ‘Men denkt bijvoorbeeld dat als men een pakje in Nederland bestelt, daar geen douanekosten aan verbonden zijn, terwijl het product eigenlijk uit de Verenigde Staten komt’, zegt Lostrie. ‘Dat kan uitdraaien op een grote verrassing, waarbij de prijs soms verdubbeld wordt.’

Het komt ook voor dat zendingen een ondergewaardeerde declaratie van de prijs bij de afzender meekrijgen, om zo invoerkosten te vermijden. Er bestaan immers vrijstellingen tot een bepaald bedrag. ‘Als dit bij controle wordt vastgesteld, krijgt de klant naast de inklaringskosten ook een boete te betalen’, waarschuwt de ombudsdienst.

Lostrie adviseert om goed voorbereid aan een internetaankoop te beginnen. ‘Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de mensen zelf’, vindt ze. Zo moet de koper inschatten of de afzender wel betrouwbaar is, en eventueel een factuur vragen waarop de kosten uitgesplitst zijn, zodat voor de douane alles duidelijk is.

De ombudsdienst merkt op dat er bij zeer laag geprijsde merkkledij een groot risico op namaak is. ‘De controles op namaak zijn streng en bij de vaststelling ervan worden de goederen onverbiddelijk in beslag genomen en vernietigd.’ (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content