Belg minder tevreden over Apple

. © Belga
Pieterjan Van Leemputten

De klanttevredenheid over Apple daalt. Belgische zakelijke IT-gebruikers weten de service van Belgacom en Telenet meer te waarderen.

De klanttevredenheid over Apple daalt. Belgische zakelijke IT-gebruikers weten de service van Belgacom en Telenet meer te waarderen.

Vandaag haalt Apple een score van 7.37 op 10 op tevredenheidsonderzoek dat Smart Business Strategies uitvoerde voor zijn ICT-jaarboek. De daling is stevig, maar niet nieuw. Vorig jaar haalde de iPhonemaker nog 8,1 en in 2012 8,4 op 10.

William Visterin, hoofdredacteur van Smart Business Strategies, wijst er op dat Apple vooral gewaardeerd wordt voor de iPad. “Als we de categorie van de tablets niet zouden meerekenen, dan haalt HP over de ganse lijn een hogere klanttevredenheid dan Apple. Dat is opvallend.”

Als mogelijke oorzaak wijst Visterin op de populariteit bij de doorsnee gebruiker. Die zou kritischer zijn dan het trouwere publiek dat bij Apple tot enkele jaren geleden een groot deel van het klantenbestand uitmaakte.

Bovenaan de tevredenheidsranking staan Belgacom (7,47) en Telenet (7,39). Na Apple volgen HP (7,32), Microsoft (7,28) en Samsung (7,19). De twee andere Belgische operatoren uit de lijst, staan lager. Met 6,55 haalt Mobistar de 12e, Base staat met 6,52 één positie lager. Hekkensluiter is Blackberry. De smartphonefabrikant eindigt op de 18e plaats met een score van 5,63.

Prioriteiten Het onderzoek peilde ook naar de prioriteiten van bedrijven op IT-vlak. Hieruit blijkt dat de upgrade van pc’s en de kantoorsoftware de grootste prioriteit krijgt. Meer mobiliteit volgt op de tweede plaats. Andere prioriteiten zijn een consolidatie van de bestaande IT-infrastructuur en het datacenter, een upgrade van het beveiligingsbeleid en de bijhorende infrastructuur en tot slot meer gebruik maken van social media.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content