Belg surft vaker naar 'crisis' en 'stress

19/02/09 om 07:50 - Bijgewerkt om 07:49

Bron: Datanews

In vergelijking met vorig jaar zijn de zoekopdrachten naar het woord 'crisis' met 126 procent gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Google over het online zoekgedrag bij de Belgen. Ook naar 'stress' wordt er vaker gezocht. De internetgigant kon een stijging van 19 procent optekenen.

In vergelijking met vorig jaar zijn de zoekopdrachten naar het woord 'crisis' met 126 procent gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Google over het online zoekgedrag bij de Belgen. Ook naar 'stress' wordt er vaker gezocht. De internetgigant kon een stijging van 19 procent optekenen.

De gegevens komen van ['Insights for Search'], een dienst die een deel van de zoekopdrachten van Google analyseert. Het bedrijf maakte een vergelijking tussen de maand december 2007 en december 2008.

Overigens weerspiegelt de crisis zich in nog meer online zoekopdrachten. Zo gingen de Vlamingen beduidend meer op zoek naar 'leningen' (+ 58 procent), en kon er bij de Waalse landgenoten een stijging van 17 procent voor 'krediet' worden opgetekend.

Opvallend is de daling in het aantal zoekopdrachten naar 'muziek' (-27 procent NL, -14 procent FR) en MP3 (-19 procent). Het effect van de crisis op technologieproducten valt moeilijker af te leiden: de Belg zocht vaker naar 'laptop', maar beduidend minder naar 'gsm' (-23 procent). Op de opmars van de smartphone daar voor iets tussen zit, laat Google in het midden.

Dat het woordje 'beurs' het afgelopen jaar centraal stond, hoeft gezien de omstandigheden nauwelijks te verbazen. Maar de kloof tussen Vlamingen en Walen is groot. De term kon in december 2008 een stijging van 66 procent noteren ten opzichte van een jaar eerder aan Franstalige kant, terwijl de Nederlandstalige zoekopdrachten vreemd genoeg daalden met drie procent.

Ook de fel opgelaaide politieke actualiteit weerspiegelt zich in het online zoekgedrag. Nederlandstalige Belgen zochten 57 procent keer meer naar 'minister', Franstaligen kon het allemaal wat minder schelen, en lieten een stijging van 7 procent optekenen. Voor 'regering' nam het aantal zoekopdrachten dan weer af (-6 procent NL, -16 procent FR).

Onze partners