Belg verkiest wifi boven 3G

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Bijna de helft van de Belgen met een smartphone is continu op zoek naar wifi-hotspots als een voordelig, sneller en betrouwbaarder alternatief voor 3G.

Wifi is in België – in tegenstelling tot heel wat andere landen – de eerste bron van connectiviteit voor de doorsnee bezitter van een smartphone of tablet. Dat blijkt uit een recente studie van Deloitte.

Maar liefst 86% van de smartphonebezitters en 88% van de tableteigenaars gebruikt in de eerste plaats wifi om online te gaan. De reden ligt voor de hand: wifi levert een kostenbesparing voor mobiel internet op. Zowat de helft van de respondenten geeft zulke financiële drijfveren op als reden voor de wifi-voorliefde.

Bijna de helft van de 1.000 ondervraagde Belgen met een smartphone zegt wifi te gebruiken om online te gaan op openbare plaatsen (49%) en in het huis van vrienden (50%). Ook op het werk zegt 1 op de 3 wifi te gebruiken. Daarmee ligt de Deloitte-studie in lijn met onze eigen resultaten van de Data News telecomenqûete.

Niet alleen prijsvoordeel

Deloitte ziet een gebrek aan of te weinig verspreide abonnementen met onbeperkte toegang tot mobiel internet als een van de oorzaken voor het gebrek aan animo voor 3G of 4G. Daarnaast hebben operatoren als Belgacom, Telenet en Voo ook een aanbod van wifi-hotspots uitgewerkt waarvan klanten gebruik kunnen maken.

Maar er zijn nog andere redenen. 49% van de respondenten geeft aan dat de hogere snelheid van wifi een belangrijk voordeel is. Ook de reactiviteit (33%) en de betrouwbaarheid (32%) spelen in het voordeel van de wifi-technologie.

De mondiale studie van Deloitte toont overigens wel aan dat België het land is waar het gebruik van onbeperkte pakketten het kleinst is: 6% tegenover bijvoorbeeld 27% in Frankrijk. Het is duidelijk dat de Belgische mobiele operatoren hun aanbod zullen moeten herzien indien ze de wifi-gewoonten van hun klanten willen veranderen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content