Belg wil huidige wearables overklassen met sporthorloge: 'Apple en Samsung staan nog nergens'

27/03/15 om 11:23 - Bijgewerkt om 13:11

De vanuit Silicon Valley opererende Belg Pierre-Jean Cobut werkt met zijn start-up Echo Labs aan een sporthorloge dat slimmer moet worden dan de huidige fitness-wearables. 'Dat zijn gimmicks', zegt hij in De Tijd. 'Ons horloge moet metingen kunnen doen die vandaag nog alleen in ziekenhuizen lukken.'

Belg wil huidige wearables overklassen met sporthorloge: 'Apple en Samsung staan nog nergens'

© Echolabs

'De bestaande smartwatches, stappentellers en fitnessbandjes verkopen goed omdat ze nieuw zijn, maar je merkt dat gebruikers ze snel beu worden', zegt Pierre-Jean Cobut - afkomstig uit de buurt van Namen - in De Tijd.

'Apple en Samsung staan nog nergens'

Hij wil met zijn bedrijf Echo Labs een horloge ontwikkelen waar sporters wél echt baat bij hebben, bijvoorbeeld tijdens wedstrijden. 'Alles wat je eet en doet, laat sporen na in je lichaam. Die sporen willen we vinden', aldus Cobut, wiens gadget naar eigen zeggen bijvoorbeeld celhydratatie en suikergehalte in het bloed moet kunnen meten. Ook moet de impact van slaapgebrek of hoogte op sportprestaties nagegaan kunnen worden, middels optische sensoren en een technologie die de ruis wegneemt. 'Apple en Samsung zijn hier ook mee bezig, maar ze staan volgens mij nog nergens', meent Cobut.

'We willen niet een van de tientallen bedrijfjes op CES zijn'

Pierre-Jean Cobut

Pierre-Jean Cobut © Echolabs

Het horloge van Echo Labs is 'voor 95 procent klaar', vertelt Cobut nog in de zakelijke krant. Midden april worden er 100 of 200 exemplaren van geproduceerd, die aan tests onderworpen zullen worden door 'invloedrijke sporters' uit de regio, zoals 'een Amerikaans voetbalelftal uit de eerste klasse, een triatlon- en wielerploeg en uithoudingssporters'. Die moeten ook de nodige buzz genereren. Want, klinkt Cobut ambitieus, 'we willen niet een van de tientallen bedrijfjes zijn die met hun trackers op de technologiebeurs CES in Las Vegas staan, dat zijn marketingbedrijven.' Daarna volgt een Kickstarter-campagne, en vervolgens een afgewerkt product dat - als alles goed gaat - in het eerste kwartaal van 2016 in de verkoop zou moeten gaan voor een prijs van 350 à 500 dollar.

Ex-ontwikkelaar van Google Glass, ontwerper van Nike's Fuel Band

Cobut vond voor Echo Labs een partner in de 'technisch meer geschoolde' Israëliër Elad Ferber, die hij ontmoette aan Stanford, schrijft De Tijd nog. Echolabs kan ook rekenen op de diensten van twee ervaren ontwikkelaars. Eén van hen werkte mee aan Google Glass. Voor het horlogeontwerp werd dan weer samengewerkt met het bedrijf dat ook de Fuel Band van Nike ontwierp. Voorts is Echolabs een partnerschap aangegaan met 'een Zwitserse horlogemaker'.

Lees meer over:

Onze partners