Belgacom blijft dominant bij bedrijven

16/12/05 om 00:00 - Bijgewerkt op 15/12/05 om 23:59

Bron: Datanews

Belgacom blijft bij heel wat Belgische bedrijven de dominante operator, zowel voor mobiele en vaste telefonie als voor breedband en datacommunicatie. Dank zij Telindus zou Belgacom ook in netwerkintegratie de absolute nummer één worden. Dat blijkt uit de negende telecomenquête van Data News.

In opdracht van Data News heeft het onderzoeksbureau Heliview tijdens de eerste twee weken van november de ict-verantwoordelijken van 309 Belgische ondernemingen telefonisch ondervraagd. De resultaten van deze jaarlijkse enquête staan in de Data News editie van vandaag 16 december 2005.Volgens de opiniepeiling kiest 66 procent van de bedrijven voor zijn telefoondiensten uitsluitend voor Belgacom. Dat is liefst 3 procent meer dan vorig jaar. In het kmo-segment loopt het marktaandeel zelfs op tot ruim 68 procent. De concurrentie is erg verdeeld met MCI (7%) als de grootste alternatieve operator, gevolgd door Colt en Telenet (elk 6%) en Mobistar (5%). Zo'n 12 procent van de ict-managers geeft aan volgend jaar te willen overschakelen naar een andere operator.Belgacomdochter Proximus bevestigt haar ijzersterke positie (72%) bij bedrijven, maar verliest voor het derde opeenvolgende jaar terrein. Het moet twee procentpunten afstaan aan concurrent Mobistar dat 35 procent van de ict-managers heeft kunnen overtuigen. Het marktaandeel van Mobistar is daardoor voor het eerst groter bij bedrijven dan in de particuliere sector. Base haalt opnieuw 4 procent en blijft een beperkte rol spelen op de bedrijvenmarkt (sommige bedrijven hebben hebben twee gsm-operatoren in huis waardoor het totaalcijfer boven de 100 procent uitloopt).Wat internet betreft torent Belgacom met 39 procent marktaandeel hoog boven alle andere internetdienstenleveranciers uit, maar het moest toch 4 procent inleveren tegenover vorig jaar. De concurrentie is erg heterogeen en haalt nooit meer dan 10 procent marktaandeel. Het gaat vooral om MCI (10%), Telenet (9%), Colt (6%) en Scarlet (5%). Zo'n 8 procent van de bedrijven is van plan om volgend jaar een andere internetdienstenleverancier in huis te halen.In het datasegment haalt Belgacom een marktaandeel van 38 procent bij bedrijven met een extern netwerk. Dat is de grootste terugval. Vorig jaar bedroeg het nog 42,5 procent. En 10 procent van de respondenten wil de komende twaalf maanden veranderen van operator. BT is dank zij de overname van Infonet de nieuwe nummer twee met 11 procent marktaandeel, gevolgd door MCI (10%), Telenet (8%) en Colt (6%).In netwerkintegratie kon Belgacom zijn positie fors optrekken van 8 naar 15 procent. Maar Telindus overheerst hier met 24 procent. Als Belgacom erin slaagt om Telindus over te nemen, dan gaat met 39 procent marktaandeel zwaar wegen op dit segment. Dimension Data is de nummer drie met 9 procent.

Onze partners