Belgacom blijft dominant bij bedrijven

Ook zeven jaar na de liberalisering van de Belgische telecommarkt blijft Belgacom bij bedrijven de dominante operator, zowel voor telefonie,data- en gsm-communicatie als voor internet. Dat blijkt uit de achtsteeindejaarsenquête van Data News.

In opdracht van Data News heeft het onderzoeksbureau Heliview tijdens de eerste twee weken van november de ICT-verantwoordelijken van 307 ondernemingen telefonisch ondervraagd. De resultaten van deze enquête verschijnen, voorzien van commentaar, in de Data News-editie van vandaag (17 december 2004).Volgens de opiniepeiling kiest 63 procent van de bedrijven voor zijn telefoondiensten uitsluitend voor Belgacom. Dat is net een procentje minder dan vorig jaar. Maar sommige bedrijven geven aan dat Belgacom toch ook nog een deel van de telefonie toegewezen kreeg, waardoor het uiteindelijke marktaandeel tot 65 procent stijgt. Bij bedrijven met 200 tot 500 werknemers loopt dat zelfs op tot 70 procent. Zo’n 13 procent van de respondenten wil volgend jaar overschakelen naar een andere operator.Op het vlak van mobiele telefonie verliest Belgacom-dochter Proximus vier procent aan concurrent Mobistar, die 33 procent van de respondenten heeft kunnen overtuigen. Toch kiest nog steeds 73,5 procent van de ICT-managers uitsluitend voor Proximus. Base blijft een beperkte speler op de bedrijvenmarkt met 4 procent. (heel wat ondernemingen hebben twee gsm-operatoren in huis waardoor het totaalcijfer boven de 100 procent uitloopt).Wat de internetdiensten betreft, torent Belgacom (Skynet) met een marktaandeel van 43 procent hoog boven alle andere internetdienstenleveranciers uit. Dat betekent voor Belgacom slechts een lichte stijging (+1,5%) ten opzichte van vorig jaar, maar de concurrentie is sterk versnipperd. 8 procent van de ICT-managers wil volgend jaar van internetdienstenleverancier veranderen, vooral wegens goedkopere tarieven, maar ook wel voor een betere service. .En ook op het vlak van datanetwerken staat Belgacom sterk, met een marktaandeel van 42,5 procent. Ook hier is de concurrentie verdeeld. 13 procent van de respondenten wil volgend jaar voor een alternatief kiezen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content