Belgacom en Telenet schrappen opzegvergoedingen

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

In navolging van Base, schrappen nu ook Belgacom en Telenet de verbrekingsvergoedingen die klanten tot op vandaag moeten betalen wanneer ze vroegtijdig uit een contract met hun telecomoperator willen stappen. Beide spelers anticiperen op de nieuwe telecomwet, maar gaan wel een stukje verder dan waar de pas goedgekeurde wet hen toe verplicht. Belgacom liet donderdagavond als eerste weten dat het de opzegvergoeding schrapt voor alle nieuwe contracten voor vaste en mobiele telefonie. Wie vanaf juli een nieuw contract afsluit bij Belgacom of Proximus kan dat contract dan op elk moment kosteloos opzeggen

In navolging van Base, schrappen nu ook Belgacom en Telenet de verbrekingsvergoedingen die klanten tot op vandaag moeten betalen wanneer ze vroegtijdig uit een contract met hun telecomoperator willen stappen. Beide spelers anticiperen op de nieuwe telecomwet, maar gaan wel een stukje verder dan waar de pas goedgekeurde wet hen toe verplicht.

Belgacom liet donderdagavond als eerste weten dat het de opzegvergoeding schrapt voor alle nieuwe contracten voor vaste en mobiele telefonie. Wie vanaf juli een nieuw contract afsluit bij Belgacom of Proximus kan dat contract dan op elk moment kosteloos opzeggen. Volgens de nieuwe telecomwet die donderdagavond goedgekeurd werd door de plenaire Kamer – enkele uren na de mededeling van Belgacom – mag een operator nog steeds een verbrekingsvergoeding tijdens de eerste zes maand van een contract.

Belangrijk is dat Belgacom enkel voor nieuwe contracten de opzegvergoeding helemaal schrapt. “Vanaf het moment dat de telecomwet in voege treedt (voorzien 1 oktober) zullen we ons voor de bestaande contracten aanpassen aan de telecomwet, en dus maximum 6 maanden verbrekingsvergoeding hanteren”, zegt Belgacom-woordvoerder Frédérique Verbiest.

Wel nog opzeg voor extra diensten

Telenet kondigde even later op zijn beurt aan dat het de abonnementsduur zal schrappen voor zijn

internet-, televisie-, vaste en mobiele telefonieproducten. Vanaf 1 oktober zullen nieuwe én bestaande residentiële klanten, kleine bedrijven en zelfstandigen steeds hun abonnement kunnen

opzeggen zonder opzegvergoeding. Telenet gaat dus voor deze producten een stap verder dan de nieuwe telecomwet. Voor extra diensten zoals PRIME, Sporting Telenet en het TV-Pluspakket zal de klant wel nog een opzegvergoeding voor zijn abonnement moeten betalen, indien hij wenst op te zeggen. Voor deze diensten geldt vanaf 1 oktober een nieuwe maximale abonnementsduur van 6 maanden.

Base kondigde midden mei al aan dat alle klanten – behalve de b2b-klanten – op ieder moment kosteloos kunnen overstappen naar een andere operator.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content