Belgacom lanceert applicatiegids

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De ‘referentiegids’ zal zowel beschikbaar zijn voor iPhone als voor Android.

Belgacom lanceert half februari een ‘referentiegids’ voor mobiele applicaties.

“Met dit initiatief willen we apps van lokale ontwikkelaars in de spotlights zetten”, zegt product manager mobile applications Werner Pandelaere van Belgacom. Het nieuwe platform is geen app store as such, want het aanbod wordt beperkt gehouden en er worden geen apps verkocht. “We willen eventuele betalingen niet zelf afhandelen”, aldus Pandelaere, “en ook de updates moeten vlot verlopen. We blijven dus het mechanisme van de winkels gebruiken. Wel schrijven we een korte review, waarna we doorlinken naar de Android Market of de App Store.”

De referentiegids zal drie categorieën tellen. Er komt een app van de week, een sectie met Belgacom-applicaties zoals 1207 en PingPing, en een categorie met een rist ‘geselecteerde’ toepassingen volgens subcategorie.

Belgacom biedt zijn klanten al 75.000 applicaties aan via de Android-winkel GetJar, en de App Store van Apple telt al 400.000 apps. “Beginners vinden moeilijk hun weg in een dergelijk aanbod, en ontwikkelaars van bij ons kunnen zich moeilijk profileren.”

“We roepen lokale appbouwers dan ook op om ons een seintje te geven wanneer ze relevante programmaatjes in de aanbieding hebben. Zij kunnen mee profiteren van onze go to market, en wij kunnen het smartphonegebruik in België verder stimuleren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content