Belgacom maakt glasvezelaansluiting goedkoper voor bedrijven

06/06/14 om 00:30 - Bijgewerkt om 00:30

Bron: Datanews

Met een nationale campagne wil Belgacom meer bedrijven doen kiezen voor glasvezel. Als onderdeel daarvan schrapt het bedrijf de hoge aansluitkosten in bepaalde gevallen.

Belgacom maakt glasvezelaansluiting goedkoper voor bedrijven

Met een nationale campagne wil Belgacom meer bedrijven doen kiezen voor glasvezel. Als onderdeel daarvan schrapt het bedrijf de hoge aansluitkosten in bepaalde gevallen.

Glasvezel aanvragen wordt niet gratis. Maar op verschillende bedrijvenzones wordt de variabele prijs vervangen door een lager forfait, te beginnen in Limburg. "Limburg kent een 52-tal zones met zo'n forfaitaire instapkost waaronder nagenoeg alle grotere bedrijventerreinen", zegt Geert Standaert, executive vicepresident bij Belgacom. In totaal telt de provincie 56 van die zones.

"Een bedrijf dat overschakelt op glasvezel, kan zich al aansluiten tegen een kost van 1000 euro (voor een contract van 5 jaar, 2000 euro voor een contract van 3 jaar). Een bedrag dat een heel eind onder de reële aansluitingskost ligt. Op die manier wensen we glasvezel toegankelijk te maken voor alle bedrijven." De werkelijke prijs variëert onder meer door de nodige graafwerken, maar kan volgens Belgacom oplopen tot tienduizend euro en meer.

De campagne wordt gesteund door de Limburgse gedeputeerde van economie Marc Vandeput. Die ziet dergelijke netwerkinvesteringen als een positieve impuls voor de regio. "Limburg beschikt nog over een grote voorraad goed uitgeruste bedrijventerreinen. Met de Limburgovereenkomst is al werk gemaakt van een verbeterde infrastructurele en multimodale ontsluiting van deze terreinen. Via SALK (het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat, nvdr) worden deze inspanningen verdergezet en met de ontsluiting via performante datanetwerken zelfs versterkt. De glasvezel-ontsluiting van de Limburgse bedrijventerreinen zorgt alvast voor een versterkte economische investeringsomgeving."

Het initiatief voor de campagne komt er overigens deels door de vraag naar glasvezel vanuit de ondernemerswereld. Belgacom had wel een glasvezelnetwerk, maar de beschikbaarheid is volgens het bedrijf te weinig bekend bij de bedrijfsleiders.

Concreet kunnen bedrijven met een glasvezelverbinding up- en downloadsnelheden halen tot 1 Gbps. Via het huidige VDSL2-netwerk is dat slechts 70 Mbps (download). De campagne van Belgacom breidt dit najaar uit naar de rest van het land. Vandaag is glasvezel in principe mogelijk op 400 van de 500 bedrijventerreinen.

Op de voorstelling van de campagne liet Geert Standaert nog weten dat Belgacom ook werk maakt van 4G-dekking op de terreinen. Vandaag hebben 24 van de 56 bedrijvenzones 4G, midden volgend jaar wordt dat honderd procent.

Volgens Belgacom hebben vandaag al 115 Limburgse bedrijven de stap naar glasvezel gezet. In heel het land heeft het bedrijf zo'n vijfduizend glasvezelklanten. Eén van hen is Facil Corporate, een full service provider uit Genk die de snelheid weet te waarderen voor zaken als videoconferencing en de interactie met toepassingen in het datacenter.

Update 13.46 uur:Artikel aangevuld met extra informatie.

Onze partners