“Belgacom past het best bij France Telecom”

Een fusie tussen Belgacom en KPN is onzin. “Belgacom hoort volgens mij beter bij France Telecom. Beiden hebben een grote staatsdeelneming en vinden dat ook fijn. Ze hebben veel ambtenaren in dienst en hebben daar geen problemen mee. En het zijn twee Franssprekende bedrijven,” aldus KPN ceo Ad Scheepbouwer in een exclusief gesprek met Data News.

Een fusie tussen Belgacom en KPN is onzin. “Belgacom hoort volgens mij beter bij France Telecom. Beiden hebben een grote staatsdeelneming en vinden dat ook fijn. Ze hebben veel ambtenaren in dienst en hebben daar geen problemen mee. En het zijn twee Franssprekende bedrijven,” aldus KPN ceo Ad Scheepbouwer in een exclusief gesprek met Data News.

Ad Scheepbouwer ziet op korte termijn echter geen consolidatie bij de Europese telecomoperatoren: “Consolidatie is op zakelijke, commerciële wijze niet aan de orde zolang telecomoperatoren gedomineerd worden door overheidsparticipaties. Overheden die met pakketten aandelen zitten te schuiven, dat stelt niets voor. De vraag is of operatoren voldoende synergie kunnen creëren om een betere concurrentiepositie uit te bouwen en meer geld te verdienen voor hun aandeelhouders. Waarom is KLM met Air France gefuseerd? Omdat ze onvoldoende schaalgrootte hadden om op lange termijn te overleven. Allebei met de rug tegen de muur is een goede reden om te fuseren..” Volgens Scheepbouwer is dat niet het geval bij de huidige operatoren. “Bij Belgacom noch bij KPN, France Telecom of Deutsche Telekom is er sprake van enig cashflowprobleem. Iedereen barst van het geld. In die positie gaan mensen niet door een hoop perikelen. Ze zitten in een luxepositie en komen dus met een hele waslijst aandraven: ik word de baas, de hoofdzetel moet hier, we ontslaan niemand… In fusies is het geven en nemen.”

Ad Scheepbouwer was de keynote spreker was op het jongste event van het platform van telecomoperatoren in Brussel. Hij vindt het gevecht van Belgacom dat zijn breedbandnetwerk zoveel mogelijk gesloten houdt voor de concurrentie, achterhaald. “Wij hebben dat vroeger ook gedaan, maar hebben ontdekt dat het goedkoper is als er veel concurrenten tegelijk op hetzelfde netwerk zitten. Op termijn gaan we dan ook naar ‘single access competition’. Concurrentie op basis van diensten, niet op basis van het netwerk.” De concurrentie in Nederland is dan ook enorm. “Tijdens het eerste kwartaal hebben we duizend klanten per werkdag verloren. Dat noopt ons dus tot een heroriëntatie.”

Het volledige interview met Ad Scheepbouwer leest u volgende week in Data News nr19.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content