Belgacom verkoopt participatie Certipost

Belgacom heeft zijn 50 procent participatie in Certipost verkocht aan De Post. Die wil Certipost integreren in zijn nieuwe business unit ‘document management’. Certipost is gespecialiseerd in elektronische facturatie.

Belgacom heeft zijn 50 procent participatie in Certipost verkocht aan De Post. Die wil Certipost integreren in zijn nieuwe business unit ‘document management’. Certipost is gespecialiseerd in elektronische facturatie.

Certipost is in 2002 opgericht als een 50/50 joint venture van De Post en Belgacom. Een tiental werknemers kwamen over van Belgacom, waaronder 2,5 jaar geleden ook ceo Stijn Vander Plaetse. Certipost,dat een 80-tal medewerkers telt, groeide vorig jaar met 15 procent tot een omzet van bijna 9 miljoen euro. Het telt 400.000 residentiële klanten en 30.000 bedrijven. Daarbij zijn grote ondernemingen zoals Arcelor, Q8, Daikin, Carrefour, Delhaize en Dieteren.

Hoeveel De Post betaalt voor de participatie van Belgacom is niet vrijgegeven. “Er is nu meer duidelijkheid. Voor Belgacom was Certipost slechts een klein element in het totale productportfolio. Voor de Post zijn wij core business,” vertelt Stijn Van der Plaetse. Dit jaar zou Certipost nettowinst draaien en minstens even sterk groeien als vorig jaar.

Certipost wordt deel van de business unit ‘document management’ die enkele maanden geleden werd opgericht en ‘enkele honderden medewerkers’ telt. Daarin zijn ook andere bedrijfjes opgenomen zoals Speos dat voor grote ondernemingen facturen afdrukt en Exbo dat binnen grote ondernemingen voor de postverdeling zorgt.

Post woordvoerder Piet Van Speybroeck benadrukt dat Certipost een aparte NV blijft en er niet getornd wordt aan het businessplan. Of De Post zijn investeringen in Certipost zal opdrijven is niet duidelijk. “De komende jaren gaan we in de sector van elektronische facturatie zeker naar een consolidatie. Daarom is het ook goed één gefocuste aandeelhouder te hebben,” meent Stijn Vander Plaetse.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content