Belgacom wil zwaar inzetten op Wallonië (update)

29/02/08 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Datanews

"We willen massaal investeren in Wallonië, zowel in verkoop als in marketing. En we zullen als het kan partnerships aangaan met de regionale overheden." Dat vertelde ceo Didier Bellens tijdens de voorstelling van de jaarresultaten.

"We willen massaal investeren in Wallonië, zowel in verkoop als in marketing. En we zullen als het kan partnerships aangaan met de regionale overheden." Dat vertelde ceo Didier Bellens tijdens de voorstelling van de jaarresultaten.

Met de opkomst van de Waalse kabelmaatschappijen, roept Belgacom alle hens aan dek, hoewel executive vice president Scott Alcott, verantwoordelijk voor het netwerk, zich haast om er aan toe te voegen dat "Belgacom niet meer in het zuiden zal investeren dan in het noorden van het land." In Vlaanderen is het echter zijn marktoverwicht kwijt aan Telenet. Belgacom wil duidelijk verhinderen dat hetzelfde scenario zich herhaalt in Wallonië.

De dominante operator moet bovendien zijn integratiebedrijf WIN verkopen. "WIN staat voor een omzet van slechts 20 miljoen euro en een ebitda van 1,1 miljoen euro. In het geheel van Belgacom is dat dus weinig," vertelt Didier Bellens die er aan toevoegt dat er zes gegadigden zijn voor WIN. Het gaat onder andere om Dimension Data, Tecteo (Brutele-ALE) en Syntego (NMBS). Wanneer het van de hand wordt gedaan kon Bellens niet kwijt.

De netto groepswinst van Belgacom is in het laatste kwartaal van 2007 gedaald tot 162 miljoen euro. Dat is de laagste winst sinds acht kwartalen. Dat blijkt uit de resultaten van Belgacom.

De Belgacom groepsomzet in Q4 gaat er licht op achteruit tot 1,514 miljoen euro. Dat is slechts 19 miljoen euro minder dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De daling is bijna helemaal toe te wijzen aan de mobiele communicatiediensten die voor het eerst rond de 500 miljoen euro kwartaalomzet draaien. Dat is het laagste cijfers ooit. De toenemende druk op de regelgeving en de concurrentie spelen ongetwijfeld een rol. De ARPU (gemiddelde inkomsten per gebruiker) nam fors af van 35,3 naar 32,6 euro zodat het marktaandeel in termen van waarde voor het eerst onder de 50 procent dook.

In de vastelijndivisie bleef de kwartaalomzet relatief stabiel met 911 miljoen euro. Belgacom Telindus ICT deed het erg goed met een historische omzet in Q4 van 219 miljoen euro. Ondanks de afname van het aantal residentiële lijnen met bijna 50.000 tot 2,736 miljoen, bleef de omzet in spraaktoegang zo goed als gelijk op 178 miljoen euro. Opvallend is dat BelgacomTV nog steeds veel geld kost. Het telde eind december wel ruim 305.000 klanten, maar die stonden in Q4 voor een omzet van slechts 15 miljoen euro. Op jaarbasis bedroeg de IDTV-omzet 45 miljoen euro, terwijl er 91 miljoen euro geïnvesteerd werd in apparatuur. Daar komt nog eens de 33 miljoen euro kosten voor het Belgische voetbalcontract bij.

Belgacom verwacht dat de groepsomzet van 6 miljard euro slechts met 1 procent zal afnemen in 2008. Het wil ook nog verder 11 procent van de omzet (ruim 600 miljoen euro) te investeren, onder andere in zijn Broadway project en IP-netwerken. Ook in 2007 had Belgacom ruim 620 miljoen euro geïnvesteerd. Dit jaar komt daar mogelijk ook nog het nieuwe voetbalcontract bij.

Onze partners