Belgacom ziet brood in big data

27/02/15 om 15:49 - Bijgewerkt om 15:49

Belgacom ziet groeimogelijkheden in de verkoop van big data. Anonieme gegevens van gebruikers van het mobiele netwerk van de telecomoperator kunnen voor derden immers een schat aan informatie bevatten. 'Nu is deze activiteit nog zeer beperkt in omzet, maar we voelen dat de interesse toeneemt', zegt CTO Geert Standaert.

Belgacom ziet brood in big data

© IMAGEGLOBE

Een voorbeeld dat Belgacom zelf aanhaalt, is een deal met Toerisme Vlaanderen. Naar aanleiding van de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog ging de telecomoperator aan de hand van gsm-gegevens na uit welk land de toeristen in de Westhoek kwamen, welke plekken ze bezochten en waar ze overnachtten. Toerisme Vlaanderen gaat vervolgens met die info aan de slag.

Lichtfestival

Belgacom wil nog groeien in big data, zegt Standaert. Hij ziet mogelijkheden op verschillende domeinen. Onlangs was er nog een samenwerking met de stad Gent om de bezoekersstromen tijdens het Lichtfestival te monitoren, zegt hij.

Verkeersbeheersing

In de toekomst zal big data volgens Belgacom alleen maar belangrijker worden, onder meer voor verkeersbeheersing met intelligente bewegwijzering. Maar Belgacom gebruikt de gegevens ook zelf, om de zwakke plekken in het netwerk te zoeken.

(Belga)

Lees meer over:

Onze partners