Belgen vinden online kopen almaar normaler

01/06/12 om 14:52 - Bijgewerkt om 14:52

Bron: Datanews

In drie jaar tijd is het vertrouwen in e-commerce in ons land met 70 procent gestegen. En naarmate het vertrouwen toeneemt, kopen consumenten almaar vaker producten die ze al eerder in huis hadden via het internet, in plaats van enkel producten die ze nog nooit eerder kochten. Dat zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

Belgen vinden online kopen almaar normaler

In drie jaar tijd is het vertrouwen in e-commerce in ons land met 70 procent gestegen. En naarmate het vertrouwen toeneemt, kopen consumenten almaar vaker producten die ze al eerder in huis hadden via het internet, in plaats van enkel producten die ze nog nooit eerder kochten. Dat zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

De handels- en dienstenfederatie liet voor de tweede keer de online-aankoopgewoonten van de Belg onderzoeken. Onderzoeksbureau InSites bevroeg hiervoor begin april ruim 1.000 consumenten.

Opvallend is dat in drie jaar tijd het vertrouwen in e-commerce steeg met 70 procent. In vergelijking met vorig jaar is het aantal vervangingsaankopen met vier procent gestegen, tot 35 procent. Het aantal nieuwe aankopen is gedaald. "Dat verschil is waanzinnig en toont aan dat e-commerce in ons land volwassen wordt", zegt Michel.

Vorig jaar kocht bijna de helft van de Belgen (46 pct) iets online. Dat is procentueel niet erg verschillend met het jaar ervoor (45 pct), maar er werd wel een kwart meer gespendeerd: gemiddeld 163 euro per maand.

De meesten die online kopen, doen dat ongeveer een keer per kwartaal (54 pct), zo'n 16 procent maandelijks of wekelijks.

Mensen ruilen de fysieke winkel in voor het internet vooral omwille van tijdswinst en gemak. Redenen om dat niet te doen, hebben doorgaans te maken met 'iets vooraf willen zien of voelen' (41 pct) of veiligheidsredenen (30 pct).

Vooral hotelboekingen (42 pct van de respondenten), kleren en schoenen (40 pct) en evenemententickets (38 pct) worden via een simpele muisklik besteld. Producten die tot nu toe weinig animo uitlokken om ze in de virtuele wereld te kopen, zijn interieurspullen, auto's, geneesmiddelen en doe-het-zelf en tuinmateriaal.

Bron: Belga

Lees meer over:

Onze partners