Belgen zoeken vooral sociale netwerksites

04/12/07 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Naarmate het nieuwe jaar nadert, nemen de eindejaarslijstjes exponentieel toe. Zo bezorgde Google ons ook zijn 'jaaroverzicht'. De snelst gestegen zoektermen in de Belgische Google 'Zeitgeist' zijn niét Paris Hilton of Britney Spears maar wel sociale netwerksites zoals de populaire videosites YouTube en Dailymotion. Misschien dat de meest gezochte termen op die sites dan weer wél Paris en Britney zijn?

Naarmate het nieuwe jaar nadert, nemen de eindejaarslijstjes exponentieel toe. Zo bezorgde Google ons ook zijn 'jaaroverzicht'. De snelst gestegen zoektermen in de Belgische Google 'Zeitgeist' zijn niét Paris Hilton of Britney Spears maar wel sociale netwerksites zoals de populaire videosites YouTube en Dailymotion. Misschien dat de meest gezochte termen op die sites dan weer wél Paris en Britney zijn?

De 'Google Zeitgeist' wordt berekend door het optellen van de meest populaire en snelst stijgende zoektermen die in het zoekvenster van Google.be ingetikt worden. De resultaten dekken alle zoektermen die werden ingetikt in de drie officiële Belgische landstalen Nederlands, Frans en Duits. Omdat veel mensen Google gebruiken om op zoek te gaan naar wat actueel en interessant is, geeft het aantal zoekopdrachten dat ze uitvoeren over het algemeen een goed beeld van wat er in hun hoofd speelt. Maar blijkbaar wordt Google nu hoe langer hoe meer gebruikt als 'doorverwijzer' naar websites waar je dan weer je weg moet zien te vinden door een hoop video- en fotocontent. Zo zouden we nu toch vooral willen weten waarnaar Belgen dan zoal zoeken op sites als YouTube, Dailymotion, Facebox en MySpace. Merkwaardig genoeg is overigens maar liefst 25% van de zoekopdrachten die Google dagelijks verwerkt nieuw, dus nooit eerder uitgevoerd.

Onze partners