België kiest voor 'nearshore'

06/08/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/08/04 om 23:59

Bron: Datanews

Volgens Datamonitor verkiezen Belgische bedrijven klanten- en contactdiensten uit te besteden naar 'nearshore' locaties, zoals Marokko, Tunesië en Bulgarije.

Dit blijkt uit de Datamonitor-studie 'Profiting from European Nearshore Outsourcing'. Landen uit Noord Afrika (Marokko, Tunesië) en Centraal Europa (van de Baltische staten langs Polen, Tsjechië tot Bulgarije en Roemenië) hebben sterk geïnvesteerd in een bedrijfsvriendelijk overheidsbeleid, opleidingen van de bevolking (o.a. inzake meertaligheid) en dies meer. De combinatie van geografische nabijheid en relatief stabiele regeringen en economieën, maken dat deze landen aantrekkelijker voorkomen dan de allicht toch nog goedkopere maar meer afgelegen 'offshore'-landen als de Filippijnen etc.Volgens Datamonitor zou het aantal 'center agent positions' bij callcenterbedrijven in de 'nearshore' landen kunnen stijgen van ca. 4.400 in 2003 tot ca. 13.700 in 2008. De nieuwe gespecializeerde callcenterbedrijven in die landen zouden eventueel wel ter plaatse concurrentie kunnen krijgen van callcenters die door hun klanten in eigen beheer kunnen worden opgericht.Naast de Belgische voorkeur voor Noord-Afrika en Oost-Europa, meent het Datamonitor rapport dat Tsjechië, Polen en Hongarije zullen mikken op de Duits- en Engelstalige klanten voor hoogwaardige ondersteuningsdiensten. Roemenië en Bulgarije zullen meer standaarddiensten leveren voor Italiaanse en Franse klanten, respectievelijk voor Britse en Duitse klanten. De Baltische staten zullen zich richten op Scandinavië, terwijl Noord Afrika de Franse klanten zullen beogen. Datamonitor meent wel dat Marokko ook naar Spaans- en Engelstalige diensten zou kunnen doorgroeien.

Onze partners