België minder 'e-ready' dan vorig jaar

17/06/09 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Datanews

In het jaarlijkse e-readiness rapport scoort België niet beter dan vorig jaar: integendeel. Nederland en Frankrijk gaan er wel op vooruit.

In het jaarlijkse e-readiness rapport scoort België niet beter dan vorig jaar: integendeel. Nederland en Frankrijk gaan er wel op vooruit.

Sinds 2000 publiceren The Economist Intelligence Unit - zeg maar de analisten van het zakenblad The Econimist - en IBM jaarlijks de 'e-readiness rankings': een rangschikking die aangeeft in welke mate een land al dan niet 'klaar' is voor de digitale samenleving. Meer dan 100 criteria - zowel technologisch, economisch, sociaal als cultureel - worden in de beoordeling van de 70 landen meegenomen.

België eindigt net als vorig jaar op de 20ste plaats. De totale score ligt echter iets lager dan vorig jaar, maar dat geldt evengoed voor zestig andere landen in het klassement. De reden is uiteraard niet ver te zoeken, en heeft alles te maken met de wijdverspreide economische crisis die de business-omgevingen zwaar treft.

Maar er is nog een andere belangrijke reden voor de algmeen lagere scores van de landen. Voortaan wordt niet alleen de beschikbaar heid van ict gemeten, maar wordt ook het effectieve gebruik ervan in kaart gebracht. Onze buurlanden Nederland en Frankrijk wisten zich wel goed stand te houden en gaan er in het klassement flink op vooruit. Waar Frankrijk vorig jaar nog twee plaatsen achter België eindigde, wipt het land nu naar de 15de plaats. Maar Nederland doet het nog beter: het land springt van de zevende naar de derde plaats. Enkel Denemarken en Zweden doen het beter. Ook Noorwegen heeft een mooie inhaalbeweging gemaakt (van 11 naar 4). De Verenigde Staten daarentegen tuimelen van de eerste naar de vijfde plaats.

Verder merken de onderzoekers op dat de zogenaamde 'emerging markets' in het Midden-Oosten en Afrika procentueel gezien nog steeds de grootste vooruitgang laten optekenen, naarmate steeds meer inwoners eindelijk 'online' geraken. De digitale kloof is met andere woorden weer iets kleiner geworden.

Onze partners