België stapt in Europees proefproject eCall

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

HeRO, het Europees proefproject rond auto’s die bij een ongeluk zelf naar de 112-alarmcentrale bellen, krijgt een vervolg. België vervoegt zich vanaf 1 januari bij de 9 pilootlanden die twee jaar geleden van start gingen.

HeRO, het Europees proefproject rond auto’s die bij een ongeluk zelf naar de 112-alarmcentrale bellen, krijgt een vervolg. België vervoegt zich vanaf 1 januari bij de 9 pilootlanden die twee jaar geleden van start gingen.


Harmonised eCall European Pilot, kortweg HeRO, ging twee jaar geleden van start met negen pilootlanden. Het proefproject wil een Pan-Europees systeem ontwikkelen waarbij auto’s bij een ongeluk zelf naar het noodnummer 112 bellen. Samen met die noodoproep sturen ze allerlei nuttige data naar de alarmcentrale door.


De resultaten van HeRO werden in december besproken op een conferentie in Zagreb. Daar werd beslist om een vervolg te breien aan het project. Zes nieuwe landen, waaronder ook ons land, stappen in HeRO 2. Ons land wil de nodige infrastructuur opzetten en uittesten om het Pan-Europees eCall-systeem te ondersteunen. Het project zal twee jaar lopen en nadien – hopelijk – dienen als basis voor de infrastructuur die ‘live’ moet gaan in 2015.


Of die deadline gehaald wordt, is zeer de vraag. Volgens Ertico, de standaardenorganisatie voor intelligente transportsystemen, vertonen bepaalde EU-landen een gebrek aan politieke wil om eCall effectief in te voeren.

Er zijn ook Russische kapers op de kust. Rusland ontwikkelt een eigen systeem dat gedeeltelijk gebaseerd is op het voorgestelde Pan-Europees systeem, maar dat met de Russische Glonass-satellieten werkt en een aantal eigen accenten legt.

EU-lid Finland en de Russische Federatie testen momenteel de interoperabiliteit van beide systemen langs hun 1.400 kilometer lange grensgebied.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content