'Belgisch' clearinghouse voor merkhouders van start

26/03/13 om 11:48 - Bijgewerkt om 11:48

Bron: Datanews

Om één uur vanmiddag gaat het vanuit België opgezette 'clearinghouse voor merkhouders' van start. Dat initiatief moet merkhouders verwittigen wanneer niet rechthebbenden internetadressen kopen waarin hun merk vervat zit.

'Belgisch' clearinghouse voor merkhouders van start

Om één uur vanmiddag gaat het vanuit België opgezette 'clearinghouse voor merkhouders' van start. Dat initiatief moet merkhouders verwittigen wanneer niet rechthebbenden internetadressen kopen waarin hun merk vervat zit. Vanaf dit jaar duiken er honderden nieuwe internetextensies op op het world wide web, dat is genoegzaam bekend. Heel wat bedrijven vrezen nu dat hun merken misbruikt gaan worden, en dat kwaadwillenden en cybersquatters hun merknamen gaan registreren onder verschillende van die nieuwe extensies, om te misbruiken of om aan een hoge prijs door te verkopen.

De wereldwijde domeinbeheerder Icann is zich bewust van dat probleem, en wil met behulp van een 'trademark clearinghouse' een oplossing bieden. Dat trademark clearinghouse biedt validatiediensten aan en moet twee dingen doen: de Sunrise begeleiden die alle nieuwe internetextensies moeten doorlopen (de Sunrise is de periode waarbij enkel merkhouders, eventuele ander rechthebbenden en overheden een naam mogen registreren), en een 'claimservice' verzorgen.

"Je moet die claimservice zien als een soort van databank waarin alle merken die dat wensen verzameld worden", zegt domeinnaamspecialist en projectleider Jan Corstens van Deloitte België. "Als niet-rechthebbenden een domeinnaam willen kopen van een merk dat in de databank zit, dan wordt die merkhouder verwittigd. De aanvragers krijgen dan weer de boodschap dat ze een juridische procedure riskeren, wat ontradend zou moeten werken."

De operatoren achter de nieuwe internetextensies zijn verplicht om gedurende de eerste drie maanden na de Sunrise dergelijke notificatiediensten aan te bieden. Het is aan hen om te beslissen of ze dat ook langer willen doen.

Belgen Opvallend is alvast dat het Belgen zijn die het clearinghouse gaan runnen voor Icann. Deloitte België zal instaan voor de validatie van de content in de databank, en IBM België tekent voor de interface, voor de databank waarin de gevalideerde merkhouders terecht komen, en voor de datacenterdiensten. Beide bedrijven doen daarbij een beroep op de expertise van het Belgische bedrijfje IPClearinghouse, dat al langer validatiesoftware aanbiedt.

De mensen achter IPClearinghouse zijn geen onbekenden meer in het domeinnaamwereldje, want met hun internet-dienstenbedrijfje OpenRegistry gaan ze straks een 20-tal nieuwe internetextensies beheren, waaronder die van KPN, Deloitte zelf, Boston, DHL en Lidl.

Deloitte België van zijn kant, heeft al heel wat kennis opgebouwd rond de lancering van top level domeinen. Het team rond Corstens heeft zowat alle Sunrise-processen van de laatste jaren begeleid.

Over de waarde van het contract met Icann wordt niet gecommuniceerd, maar een bedrijf dat opgenomen wil worden in de databank van het clearinghouse, betaalt daar 150 dollar per jaar voor, per merknaam. Bedrijven die grote volumes wensen te registeren, hebben recht op kortingen.

De registry's achter de nieuwe internetextensies moeten eenmalig nog activatiekosten betalen. Die kunnen oplopen tot 10.000 dollar per TLD. Vanaf vandaag gaan de deuren open om te registreren in het systeem. Eens dat gebeurd is, kunnen de merknamen die beschermd moeten worden, ingegeven worden.

Noodzakelijk Juridisch expert Geert Glas van het advocatenkantoor Allen & Overy spreekt van een noodzakelijk initiatief. "Als ik Coca Cola ben, dan wil ik niet dat wildvreemden mijn naam gaan misbruiken onder tal van nieuwe extensies."

"Dit clearinghouse is natuurlijk geen volledig waterdicht vehikel -er kunnen bijvoorbeeld geen aanvragen voor domeinnamen van fraudeurs geblokkeerd worden- maar merkhouders krijgen toch de kans om misbruiken te beperken en om complicaties tegen te gaan."

"Of de prijs voor multi-merkhouders zoals Unilever niet te hoog ligt? Dat hangt er van af. Als je één juridische procedure kan uitsparen, dan is de investering zijn geld allicht waard geweest."

Volgens een onderzoek van Deloitte zou 88 procent van de grote merkhouders in de wereld intussen al aangegeven hebben zijn merknamen te willen registreren in het clearinghouse.


Onze partners