Belgische bedrijven halen schouders op voor e-business

06/12/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 05/12/06 om 23:59

Bron: Datanews

Terwijl iedereen tegenwoordig de mond vol heeft van web 2.0 en e-commerce lijkt de aanname van dergelijke innovatieve uithangborden bij bedrijven van e-kanalen te stagneren. Dat concludeert marktonderzoekbedrijf Insites Consulting uit zijn jaarlijkse onderzoek over 'e-trends in business'. Slechts één e-trend floreert: e-facturatie.

Insites Consulting, ondernemersvereniging VBO en IBM Global Business Services voerden hun bevraging in oktober en november uit bij 411 managers uit bedrijven met minstens 100 werknemers. De jaarlijkse enquête behandelde voor het eerst twee belangrijke poten: de trends in strategische bedrijfsinnovatie enerzijds en in e-business anderzijds."Zorgwekkend is dat e-business in België lijkt te stagneren," begint Steven Van Belleghem, senior consultant bij Insites, zijn toelichting. "Er is relatief weinig veranderd in de voorbije twee jaar. Slechts één lichtpuntje is e-invoicing en e-billing, waarvan het belang lijkt te zijn gestegen. Veel bedrijven beperken zich tot het verbeteren van bestaande oplossingen, maar komen zelden met iets nieuws voor de dag. Ook de aanname van wat momenteel erg 'hot' is, web 2.0, lijkt bedrijven weinig te interesseren."Maar er is nog iets schokkender, aldus Van Belleghem. "15 procent van de bedrijven zijn zelfs niet geïnteresseerd in een simpele website en de helft van de bedrijven ziet e-commerce als iets onbelangrijk. "Zo missen ze belangrijke kansen," klinkt het. "Oorzaak is een gebrek aan expertise bij bedrijven. Er zijn mensen nodig die over de juiste kwaliteiten en over de juiste mentaliteit beschikken. Bovendien heerst nog steeds de brochuregedachte: de website als een statisch beeld."Het andere deel van de studie, dat IBM binnenbracht, belicht de visie op innovatie bij bedrijven. "Dat verhaal is wat positiever," zegt Van Belleghem. "Innovatie blijkt een belangrijke prioriteit te zijn bij bedrijfsleiders. Al moeten we ook daar weer een nuance maken. Echt pure innovaties, dingen die echt nagelnieuw zijn, zijn een uitzondering. Bedrijven doen liever innovatieve aanpassingen, dan zich in iets helemaal nieuws te storten." Vooral marktinnovaties zijn van belang. "Uit onze studie blijkt dat bedrijven die zich op nieuwe markten storten dat ook effectief beter voelen in hun portemonnee."En ook hier is er weer een belangrijke drijfveer te ontwaren: mensen. 92 procent van de managers zegt op zoek te zijn naar kwalitatieve werknemers. "Overal, niet alleen in ict is er een prangende nood aan goed personeel als basis van toekomstige innovatie."

Onze partners