Belgische e-commerce lag vanochtend plat

Atos Worldline, het vroegere Banksys dat nu onderdeel is van Atos Origin, had vanochtend te kampen met een grootschalige panne. Online betalen met Visa, Eurocard/Mastercard of Bancontact was enige tijd niet mogelijk.

De website van de nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines maakte melding van de problemen:”Ons online reservatiesysteem ondervindt momenteel technische problemen wegens een algemene panne van het kredietkaartsysteem (Visa, Eurocard/Mastercard, Bancontact) in België. Indien mogelijk, gelieve een Diners Club of American Express kaart te gebruiken bij het maken van uw reservatie of probeer het binnen enkele uren opnieuw; we houden u op de hoogte van de situatie via reguliere updates.”Bij Atos Worldline (het vroegere Banksys) staan ze momenteel nog voor een raadsel. “Er is vanochtend vanaf 7u inderdaad een tijdelijke onderbreking geweest van e-commercetransacties in België,” legt Jean-Michel Dasnoy uit, woordvoerder van Atos Worldline. “Maar sinds 11u zien we weer transacties binnenkomen. Bij onze it-afdelingen wordt momenteel onderzocht wat het probleem veroorzaakt heeft, maar bij internetbetalingen kunnen zoveel factoren meespelen dat we daarvoor wat tijd nodig hebben.”Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines, weet vreemd genoeg wel al meer: “Volgens onze informatie zou een softwareupgrade bij Atos Worldline het probleem hebben veroorzaakt.” Sciot bevestigt ook dat het systeem vanaf 11u opnieuw werkte. “Het is erg moeilijk in te schatten of wij hierdoor schade geleden hebben. Maar aangezien 30 procent van onze ticketverkoop via het internet gaat en 70 procent daarvan via Visa, kan het wel zijn dat we vanochtend klanten verloren hebben aan andere ticketingwebsites.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content