Belgische e-commerce zes dagen down tijdens eindejaarsperiode

23/01/14 om 09:48 - Bijgewerkt om 09:48

Bron: Datanews

Enkele van de belangrijkste Belgische e-commerce sites hebben in december steken laten vallen. Dat meldt internet-monitoringspecialist InternetVista. Nespresso, NewPharma en Media Markt waren het langst onbereikbaar.

Belgische e-commerce zes dagen down tijdens eindejaarsperiode

Enkele van de belangrijkste Belgische e-commerce sites hebben in december steken laten vallen. Dat meldt internet-monitoringspecialist InternetVista. Nespresso, NewPharma en Media Markt waren het langst onbereikbaar.

Tussen 11 november en 15 januari heeft InternetVista de bereikbaarheid van een veertigtal belangrijke e-commerce sites in ons land gemonitord. Het bedrijfje deed dat door elk van die sites om de minuut te bezoeken. Onder meer 3 Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Brussels Airlines, Zalando, Vandenborre, Krefel, Kinepolis en Proxis werden onderzocht.

Samen waren die 40 sites ongeveer een week down in december (6 dagen), op het belangrijkste shoppingmoment van het jaar. Falende servers verhinderden dat internetgebruikers hun aankopen konden afronden.

De sites die het langst onbereikbaar waren als gevolg van het sterk gestegen verkeer tijdens de kerstperiode zijn Nespresso (in totaal 14 uur down), NewPharma (17 uur down) en Media Markt (10 uur down).

"Omdat ze geen servers hadden die de verkeerspieken aankonden hebben deze bedrijven honderden tot zelfs duizenden klanten niet kunnen verder helpen", beklemtoont medeoprichter Cédric Braem van InternetVista.

Andere sites konden de pieken wel goed opvangen. Fnac.be, Coolblue, Decathlon, eBay, MacLine, Snapstore en Delhaize Wine World springen er uit. Zij toonden een uptime van bijna 100 procent, en zijn dus de winnaars van de eindejaar rush.

"Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan wat bij ons vorig onderzoek genoteerd werd", aldus nog Braem. "Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backend platform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden.

Foutmelding

Er zijn volgens InternetVista nog andere opvallende kanttekeningen, zoals de foutmelding die de internetgebruiker te zien krijgt wanneer hij voor een 'gesloten deur' komt te staan. Vaak is dit de standaardboodschap van de server die voor de gewone internaut onbegrijpelijk is: 'interne fout 500', 'dienst onbereikbaar', enz.

"De sites zouden zulke berichten moeten aanpassen om nog meer onnodige frustratie bij de gebruikers te voorkomen", klinkt het nog.

BeCommerce

Gisteren meldde BeCommerce nog dat onze onlinehandelaars tijdens de eindejaar periode een omzet van 285 miljoen euro konden noteren, goed voor een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar.

Belgen shoppen met andere woorden veel vaker online dan een tijdje geleden. Het zou alvast geen kwaad kunnen als de infrastructuur van onze e-commerce-spelers daarop werd ingesteld.

Onze partners