Belgische interneteconomie blijft middenmoter

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De interneteconomie in ons land groeit wel, maar niet snel genoeg om de achterstand in te halen die we de voorbije jaren hebben opgelopen.

De interneteconomie in ons land groeit wel, maar niet snel genoeg om de achterstand in te halen die we de voorbije jaren hebben opgelopen. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen in België met 37,5 procent van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro. Nog in 2009 droeg de Belgische interneteconomie 2,5 procent of 8,6 miljard euro bij aan het bruto binnenlands product. In 2011 was dat opgelopen tot 3 procent of 10,7 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van consultant Boston Consulting Group (BCG) die de krant De Tijd kon inkijken (onder ‘interneteconomie’ verstaat BCG niet enkel online aankopen, maar ook investeringen in netwerken en websites, net als de aankoop van smartphones).

“De Belgische surfer spendeerde in 2011 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009”, vertelde Filiep Deforche aan De Tijd. “Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op.”

Volgens Deforche ligt dat niet aan de infrastructuur, die goed zou zijn in België, maar aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten, en aan het beperkte gebruik dat KMO’s nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kleine en middelgrote bedrijven is volwaardig actief online. Dat is veel minder dan in de ons omringende landen.

Last but not least scoren ook de Belgische overheden slecht volgens BCG. Wat de connectiviteit tussen overheden en burgers betreft strandt ons land op de 27ste plaats in de ranking van de Verenigde Naties. Dat is in de buurt van Pakistan, Albanië en Azerbeidzjan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content