Belgische kmo’s afgetroefd in Google-advertenties

Zestig procent van de advertentieomzet van Google België komt van buitenlandse kmo’s.

Zestig procent van de advertentieomzet van Google België komt van buitenlandse kmo’s.

Meer dan de helft van de Belgische kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) hebben geen eigen website. Zestig procent van de omzet van Google België, marktleider in de verkoop van trefwoorden op internet, wordt dan ook gerealiseerd via buitenlandse kmo’s die hun producten in België komen aanprijzen. Dat staat te lezen in Le Soir.

Het cijfer staat in fel contrast met dan van andere Europese landen, waar gemiddeld 80 procent van de omzet van de internetreus dankzij lokale ondernemingen wordt gerealiseerd. “België is het enige land van Europa waar meer dan de helft van de aankoop van trefwoorden door buitenlandse bedrijven gebeurt”, zegt Julien Blanchez, directeur marketing van Google België.

Doordat de Belgische ondernemingen hen vrij spel geven, kunnen buitenlandse bedrijven zo goed als ongestoord de aanval openen op de Belgische markt. De Vlaamse markt wordt aangevallen vanuit Nederland, de Waalse vanuit Frankrijk.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content