Belgische mobiele markt houdt stand dankzij data

De Belgische mobiele telecommarkt heeft een zware omzetdaling kunnen afwenden dankzij de groei van mobiele data. Dat stelt een analyse van marktonderzoeker Telecompaper.

De Belgische mobiele telecommarkt heeft een zware omzetdaling kunnen afwenden dankzij de groei van mobiele data. Dat stelt een analyse van marktonderzoeker Telecompaper.

De Belgische mobiele telecommarkt was in 2009 goed voor een totale omzet van 3,76 miljard euro, slechts 1 miljoen euro minder dan in 2008. De mobiele operatoren hadden last van de aanhoudende druk op de telefonieprijzen, door de overheidsregulering van de terminatietarieven (tarieven om telefoontjes op elkaars netwerken af te handelen) en de roamingprijzen (tarieven om in het buitenland te bellen). Maar die daling werd gecompenseerd door de groei in het dataverbruik.

Base was de enige operator die omzet zag groeien in 2009. Het versterkte z’n marktaandeel tot 17,9 procent. Belgacom Mobile (Proximus) haalde 46,5 procent en Mobistar 35,6 procent. Telecompaper verwacht dat de totale omzet van de markt dit jaar licht zal dalen tot 3,7 miljard euro.

België telde in 2009 voorts 12,4 miljoen sim-kaarten, een stijging van 2,6 procent tegenover 2008. Daardoor bedraagt de marktpenetratie 114,9 procent. Proximus staat voor 41 procent van die sim-kaarten. Mobistar heeft 30 procent en Base 29 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content