Belgische muziekmarkt groeit dankzij streaming

09/09/16 om 09:33 - Bijgewerkt om 11:20

Bron: Datanews

De muziekmarkt in België blijft rustig verdergroeien dankzij het succes van de streamingdiensten. Tijdens de eerste zes maanden van 2016 groeide de muziekmarkt met 6,5 procent tot een omzet van 53,93 miljoen euro. De cd-markt zakt wel verder weg, blijkt vrijdag uit de halfjaarcijfers van de Belgian Entertainment Association (BEA).

Belgische muziekmarkt groeit dankzij streaming

© Reuters

Vorig jaar kon de Belgische muziekmarkt voor het eerst in 15 jaar een groei optekenen (+4,8 procent), gevoed door de toegenomen populariteit van streamingdiensten zoals Spotify, Deezer en Apple Music.

Die trend zet zich tussen januari en juni voort. De streamingmarkt in België steeg met 82,7 procent tot een omzet van 17,9 miljoen euro (33,84 procent marktaandeel). In dezelfde periode vorig jaar lag deze omzet nog op 9,8 miljoen euro.

Streaming is ontegensprekelijk de toekomst voor muziekbeleving, zegt Olivier Maeterlinck van BEA. "De streamingmarkt in België heeft het potentieel om 10 tot 15 keer groter te worden. We staan hier dus nog maar aan het begin van de evolutie. Om het potentieel te duiden: In Nederland is de streamingmarkt vijf keer groter, hoewel ze slechts anderhalve keer meer inwoners hebben dan ons."

Betalen minder voor downloads en fysieke verkoop

Betalen voor gedownloade muziek verliest zo opnieuw van zijn pluimen. Dit segment genereerde tijdens de eerste helft van 2016 een omzet van 7,94 miljoen euro.

Maar het is vooral de fysieke verkoop die klappen krijgt. Vinyl doet het dan wel weer wat beter dan vorig jaar (+28,4 procent), toch blijft dit met een omzet van 2,43 miljoen euro maar klein bier. De verkoop van cd's, goed voor bijna de helft van de muziekverkoop (45 procent) stuikt echter verder ineen (-13 procent) tot een omzet van 23,83 miljoen euro.

Streaming is positief antwoord

Dat betalende streamingdiensten nu de leemte opvullen van de cd-verkoop, ten koste van de illegale downloads, stemt Maeterlinck tevreden. "De muziekindustrie diende een antwoord te bieden op een hele generatie jongeren die het normaal vindt en vond dat muziek gratis is. In het verleden gebeurde dat meestal illegaal, nu is er dus legale streaming die voor een constante stroom aan inkomsten zorgt. Die generatie betaalt ook weer voor muziek."

Maar Maeterlinck beseft dat de inkomsten uit streaming in België nog veel te laag zijn, iets waar "niet alleen de artiest maar de gehele industrie de dupe van is". Toch omarmt de nieuwe generatie artiesten de streamingdiensten, stelt de BEA-directeur vast. "Artiesten zoals Lost Frequencies en Inne Eyersmans van Amatorski beseffen dat streaming de toekomst is, net zoals Bent Van Looy en Alex Callier. Je mag niet vergeten dat door streaming hun liedjes plots wereldwijd legaal beschikbaar zijn. Dat opent kansen voor buitenlandse promo, zowel qua verkoop als live", besluit Maeterlinck.

(Belga)

Onze partners