Belgische scholieren winnen Open Source Award

Twee scholieren van het Koninklijk Lyceum Antwerpen hebben de Capgemini Open Source Award 2007, een wedstrijd die georganiseerd wordt bij onze noorderburen, gewonnen.

De Antwerpse scholieren Nathan Samson en Sam Heijens wonnen de prijs voor het programma Game Designer. Met dit programma kunnen 2D-spelletjes gemaakt worden, zonder dat daar programmeerkennis voor nodig is. Het verschil met de bekende spelontwerpprogramma’s is dat de spelletjes die met GameDesigner worden gemaakt, draaien op andere platformen dan Windows. De winnaars kregen voor hun ontwerp een prijs van 3000 euro.Volgens de jury blonken de twee Belgische ontwerpers echt uit in project én presentatie. Met de geldprijs kopen de jongens een nieuwe laptop en een deel wordt waarschijnlijk geschonken aan een school in Nepal. Of Sam en Nathan zullen kiezen voor een studie informatica is nog niet helemaal zeker.De publieksprijs van 2000 euro ging naar het project Sokoban 3D, ontwikkeld door Ben Ruyl van het Graaf Huyn College in het Nederlandse Geleen. Bij beide prijzen is de helft van het geldbedrag bestemd voor de scholieren, de andere helft is bedoeld als stimulans voor informaticaonderwijs op de scholen.De Capgemini Open Source Award is onderdeel van Code Yard, een initiatief van de Radboud Universiteit Nijmegen en Nederlandse Stichting NLnet, dat het voor middelbare scholieren mogelijk maakt te bouwen aan Open Source software. Doel van het project is middelbare scholieren te enthousiasmeren voor bètastudies en de voordelen van Open Source software te promoten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content