Belgische start-ups pikken in op nieuwe trends in Barcelona

02/03/15 om 17:39 - Bijgewerkt om 17:51

Alle grote telecombedrijven, op Apple na, tekenen present op het Mobile World Congress in Barcelona. In de schaduw van dat reuzengevecht proberen ook enkele Belgen de aandacht te trekken.

Belgische start-ups pikken in op nieuwe trends in Barcelona

© Belga

Samsung, Microsoft, Sony en andere megaconcerns installeerden in Barcelona blitse stands met veel toeters en bellen. Je loopt er over de koppen en moet er aanschuiven om de nieuwste snufjes eens te kunnen proberen.

Ver weg van het grote geweld, in een uithoek van het congrescentrum, staat ook een stevige Belgische stand, opgezet door de Vlaamse, Brusselse en Waalse exportondersteunende agentschappen.

Daar zijn gevestigde waarden zoals Vasco, Zetes en Imec te vinden, maar ook enkele start-ups die inpikken op nieuwe trends.

Miiya: een slim horloge voor kinderen

De eerste duidelijke trend in Barcelona: wearables. De ene na de andere grote speler komt met een toestelletje om rond de pols te dragen. Soms lijken ze sterk op een gewoon polshorloge, soms zijn het kleurrijke en futuristisch ogende bandjes vol elektronica. Ze bestaan zelfs voor huisdieren.

Twee Belgische broers willen nog dit jaar een slim horloge voor kinderen op de markt brengen. Met de Miiya zullen ouders kunnen zien hoe actief hun kinderen gedurende de dag zijn. Het toestelletje detecteert of het kind loopt of springt, waarna ouders vervolgens op hun smartphone kunnen checken of hun kind genoeg beweegt. Op hun horloge zien de kinderen een figuurtje evolueren naarmate ze meer bewegen.

Belgische start-ups pikken in op nieuwe trends in Barcelona

© ActiveMe

De virtuele realiteit van ActiveMe

Een andere trend waar je op de beurs niet naast kunt kijken, is de virtual reality-bril. Een smartphone wordt in een toestel geklikt dat wat doet denken aan een groot uitgevallen skibril. Wie hem opzet, komt terecht in een virtuele realiteit waarin hij rondkijkt door zijn hoofd te bewegen als in de echte wereld. Voor buitenstaanders is het een vreemd zicht, maar de bril lijkt erg geschikt voor games en ook de porno-industrie ziet mogelijkheden.

Het Belgische bedrijfje ActiveMe uit Louvain-la-Neuve koppelt marketing aan de brillen. Op evenementen stelt ActiveMe bijvoorbeeld een installatie op waarbij via de virtual reality-bril de indruk gewekt wordt dat de gebruiker een parachutesprong maakt boven een stad. Als hij in die virtuele realiteit rond zich heen kijkt, ziet hij gebouwen met daarop reclameborden. ActiveMe wist al enkele grote klanten te strikken.

Nieuwe Belgische apps

Tot slot blijft het nieuwe apps regenen. Ook daar spelen Belgische bedrijfjes op in. RogerThat uit Gent ontwikkelt en verkoopt onder meer een aanpasbare app voor de bedrijfsvloer. Werknemers kunnen met enkele klikken op hun tablet de ICT- of HR-afdeling inschakelen of met collega's chatten.

Het Brusselse Quamotion houdt zich dan weer bezig met het testen van apps van andere bedrijven, zodat die niet alle mogelijke smartphones moeten kopen om hun app op te testen.

'Vlaamse regering zet zwaar in op IT en innovatie'

Stuk voor stuk hopen de jonge bedrijven op het Mobile World Congress interessante contacten te leggen of zelfs klanten te vinden. De Vlaamse, Brusselse en Waalse overheden maken dat mogelijk. 'Wij maken het hen gemakkelijk', zegt Dirk Verlee van Flanders Investment & Trade. 'Zelfstandig naar hier komen, zou voor deze bedrijven erg duur zijn. Wij zorgen voor een lage instapkost zodat ze hier toch kunnen staan, en we bieden logistieke ondersteuning.'

'De Vlaamse regering zet van oudsher zwaar in op IT en innovatie en besliste die sectoren te ondersteunen. Dat uit zich in enkele onderzoekscentra die wereldwijde faam genieten', aldus nog Verlee.

Woensdag en donderdag komen respectievelijk federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo en Vlaams minister-president Geert Bourgeois de Belgische stand in Barcelona nog bezoeken.

(Belga/MI)

Onze partners