Belgische voetbalclubs doen aan 'fan relationship management'

03/05/12 om 12:07 - Bijgewerkt om 12:07

Bron: Datanews

Met een gemeenschappelijk 'fan relationship management'-systeem (frm) voor de 16 voetbalclubs van de Belgische eerste klasse wil de Pro League de relatie tussen de clubs en hun supporters versterken. De oplossing is gebaseerd op Microsoft Dynamics CRM en verrijkt met een add-on van Green 4 Solutions. Edan Business Solutions stond in voor de integratie. Net zoals bedrijven de relatie met hun klanten zo nauw mogelijk willen houden - middels het gebruik van een crm-systeem - willen ook de clubs die deel uitmaken van de Pro League meer doen met de gegevens die ze hebben over hun supporters.

Belgische voetbalclubs doen aan 'fan relationship management'

Met een gemeenschappelijk 'fan relationship management'-systeem (frm) voor de 16 voetbalclubs van de Belgische eerste klasse wil de Pro League de relatie tussen de clubs en hun supporters versterken. De oplossing is gebaseerd op Microsoft Dynamics CRM en verrijkt met een add-on van Green 4 Solutions. Edan Business Solutions stond in voor de integratie.

Net zoals bedrijven de relatie met hun klanten zo nauw mogelijk willen houden - middels het gebruik van een crm-systeem - willen ook de clubs die deel uitmaken van de Pro League meer doen met de gegevens die ze hebben over hun supporters. "De Pro League heeft al een gemeenschappelijk ticketingsysteem gecreëerd", legt Ludwig Sneyers uit, algemeen directeur van de Pro League. "Nu willen de clubs de gegevens die ze dankzij die ticketing, toegangscontrole, restaurants en getrouwheidsprogramma's in handen hebben beter gaan gebruiken. Hoewel bepaalde clubs, zoals OHL of Zulte Waregem, al bepaalde gegevens van hun supporters gebruikten, was de vraag om een gemeenschappelijk 'frm' op te zetten."

Na een marktonderzoek in februari en een meer doorgedreven analyse van 3 oplossingen, viel de keuze op het Dynamics CRM-pakket van Microsoft in combinatie met de specifieke Green 4 Sport-add-on van het Britse Green 4 Solutions. De oplossing wordt geïmplementeerd door it-dienstenbedrijf Edan Business Solutions, dat gespecialiseerd is in Microsoft-erp en -crm (Edan is Gold Partner en het enige Belgische lid van Inner Circle). Het gaat meer bepaald om de Sports & Leisure-poot van Edan, die geleid wordt door Cédric Van Branteghem, meervoudig medaillewinnaar en recordhouder op het loopnummer over 400 meter. Het platform wordt gehost door Combell Solutions, dat conformiteit garandeert met Europese regels rond de opslag van data.

Er komt een testproject bij een niet nader genoemde club. Tegen het begin van volgend voetbalseizoen zouden alle clubs met het systeem moeten kunnen werken. "Ze krijgen zo een sleuteloplossing in handen, waarvoor wij de uitrol, het onderhoud en de opleiding regelen. Ook zullen we geregeld workshops organiseren om het gebruik van het product te doen evolueren", legt Van Branteghem uit. Clubs zullen probleemloos de functionaliteiten van het systeem kunnen integreren in hun website en er zo een portaal voor hun supporters mee kunnen bouwen. Iedereen mag het product verder uitbouwen met eigen maatwerk."

Dankzij dat 'frm' zullen de voetbalclubs beter kunnen inspelen op de noden en verwachtingen van hun supporters via een meer gepersonaliseerde dienstverlening, onder meer door Facebook en Twitter te implementeren. Ook moderniseren de clubs zo hun management en zullen de clubleiders meer open kunnen staan voor de dialoog.

Lees meer over:

Onze partners