Belgische webshops krijgen het moeilijker
De omzetting van een nieuwe Europese regelgeving maakt het voor Belgische webwinkels moeilijker. De consument krijgt meer rechten, de verkoper betaalt de prijs.
De Europese Richtlijn Consumentenrechten is omgezet in de Belgische Wet Marktpraktijken. Eén van de opvallendste wijzigingen is de uitbreiding van de sanctie indien de verkoper het herroepingsrecht niet heeft vermeld. Dit was tot voor kort drie maanden, maar is nu uitgebreid naar twaalf maanden.
“De maatregel van twaalf maanden herroepingsrecht, is exorbitant”, zegt Quinten Seghers, gespecialiseerd ICT-jurist bij deJuristen. “De verkoper heeft nu wel de mogelijkheid om alsnog aan de consument duidelijk te maken dat hij zijn aankoop kan terugsturen, wat positief is. We vrezen echter misbruik van deze regel door kwaadwillige consumenten. Drie maanden was al lang, een jaar is volstrekt onnuttig.”
De Wet Marktpraktijken wordt in België reeds als ‘pamperwetgeving’ bestempeld. De recente wijzigingen bieden de consument steeds meer rechten, maar de online verkoper betaalt er een hoge prijs voor. Die moet voortaan bij elke bestelling die geplaatst wordt de vermelding “Bestelling met betalingsverplichting” maken. Ook moeten eventuele beperkingen op voorhand transparant worden neergezet. Als een shop enkel in België levert, dient dit bijvoorbeeld uitdrukkelijk vermeld te worden.
“De nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat webshops het nog moeilijker krijgen dan voorheen”, beweert Matthias Dobbelaere, partner bij deJuristen. “Ze moeten nu voldoen aan een berg wetten rond verkoop, cookies, privacy enzovoort. Europa legt duidelijk het grootste belang bij de consument, maar men moet er toch over waken dat het evenwicht niet verloren gaat.”
Andere belangrijke wijzigingen die de nieuwe wetgeving met zich meebrengt: er mogen geen opties, zoals een inschrijving op een nieuwsbrief, meer standaard aangevinkt staan, en een toeslag aanrekenen voor betalingsmiddelen als PayPal of kredietkaart mag evenmin.
Ook sociale media en m-commerce wordt uitdrukkelijk geviseerd, al is de wetgever zich ervan bewust dat de ruimte voor juridische informatie hier vaak beperkter is. De ondernemer mag dan ook de informatietekst aanpassen aan de beschikbare ruimte.
En niet te vergeten: het herroepingsrecht moet steeds in het vet, met een kader errond en mét verwijzing naar het correcte wetsartikel. Ook moet het herroepingsrecht vermelding krijgen in de bevestigingsmail naar de consument. Doet men dit niet, dan riskeert men twaalf maanden gesanctioneerd te worden.
Terugzendingskosten zijn wel nog steeds voor de rekening van de consument, als dit tenminste duidelijk in de voorwaarden staat aangegeven. “Alweer een harde dobber”, vindt Dobbelaere.
“Webwinkels zorgen er maar best voor dat ze in orde zijn, want de FOD Economie controleert er ieder jaar een pak. Gelukkig krijgt men eerst een waarschuwing, maar er lopen er elk jaar tegen de lamp. Het is uitkijken naar een nieuw evenwicht tussen consumentenrechten en werkbare regels voor verkopers. Ook de nieuwe privacyregels die op komst zijn, zullen een berg werk met zich meebrengen voor ondernemers.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier