Belgische webshops vierden hoogtij in eindejaarsperiode

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Tijdens de voorbije eindejaarsperiode behaalden de Belgische webshops een recordomzet van 235 miljoen euro, bijna een kwart meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een onderzoek van de Belgische vereniging van online handelaars BeCommerce.

Tijdens de voorbije eindejaarsperiode behaalden de Belgische webshops een recordomzet van 235 miljoen euro, bijna een kwart meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een onderzoek van de Belgische vereniging van online handelaars BeCommerce.
BeCommerce vroeg 400 Belgische webshops naar hun verkoopcijfers in de periode tussen 26 november en 30 december 2012. De omzet klokte af op 235 miljoen euro, of 15,5 procent van de jaaromzet. Dat is 23,7 procent meer dan in de eindejaarsperiode van 2011, toen de omzet 190 miljoen euro bedroeg.

Kerst Vooral de kerstdagen (tussen 7 en 31 december) waren hoogdagen voor online handelaars. Toen haalden de webshops een omzet van 128,75 miljoen euro. Ook tijdens de Sinterklaasperiode (70,5 miljoen euro) en op Cyber Monday (35,72 miljoen euro) rolden de webartikelen vlot over de virtuele toonbank.

Er werden vooral modeartikelen en accessoires gekocht (55%), maar ook multimedia en elektronica (28%) en hardware en software (22%) waren in trek.

In 2012 bedroeg de jaaromzet van de online handelaars 1,52 miljard euro, 11,8 procent meer dan de 1,36 miljard euro van 2011. De Belgische e-commerce mag dan al met bijna 12 procent gestegen zijn, in heel Europa groeide het met 22 procent tot 305 miljard euro. Dat relativeert het hoerageroep van BeCommerce.

Koopjesperiode in januariIn de huidige koopjesperiode rekenen de webwinkels op zo’n 16,5 procent van hun jaaromzet. Dat zou minder zijn dan de effectieve omzet in januari 2012 (17 procent), maar wel een stijging in absolute cijfers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content