Belgische webshops werven aan

Pieterjan Van Leemputten

Het gaat goed met de Belgische e-commerce. De omzet stijgt en bijna elke webshop is op zoek naar nieuwe mensen.

Het gaat goed met de Belgische e-commerce. De omzet stijgt en bijna elke webshop is op zoek naar nieuwe mensen.

De cijfers zijn afkomstig van sectororganisatie BeCommerce dat zeshonderd webwinkels online ondervroeg. Daaruit blijkt dat de gezamelijke omzet in 2013 groeide met 25,66 procent tot 1,91 miljard euro. Dit jaar verwacht de organisatie naar twee miljard euro te gaan.

Voor 2014 geeft 87 procent aan dat ze dit jaar extra personeel willen aanwerven. Het gaat daarbij om specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voro de klantendienst. Ook vorig jaar was er groei. In 2012 telden de meeste webshops 6-10 werknemers, vorig jaar was dat meestal 11-20 werknemers.

BeCommerce merkt op dat ons land zijn achterstand ten opzichte van de buurlanden heeft goedgemaakt. Wel moeten webshopuitbaters alle kansen benutten blijven benutten. Dat wil zeggen dat ze ook op smarpthones en tablets bereikbaar moeten zijn en de impact van sociale media op aankoopgedrag moeten bekijken.

Interessant om te weten is dat afgelopen jaar bij zes op tien bestellingen de waarde gemiddeld boven de honderd euro lag. In twaalf procent van de gevallen zelfs boven de 500 euro. bpost gaat met 59 procent van de online bestellingen lopen. Maar ook afhaalpunten als Kiala en Mindial Relay zijn in opmars.

Tot slot valt het de organisatie op dat webwinkels vooral zelfstandige ondernemers zijn. in 2007 was maar 27 procent van de webwinkels niet afhankelijk van een Belgisch of buitenlands hoofdkantoor. Vandaag is dat 66 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content