Belichaam de Verandering

28/11/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

De cio droomt ervan de dingen te veranderen. Dreigt het huidige economische klimaat hem dat te beletten?

De cio droomt ervan de dingen te veranderen. Dreigt het huidige economische klimaat hem dat te beletten?

Ieder van ons wordt geconfronteerd met de economische crisis, hoe dan ook. Het eerste wat dan gebeurt, is - meestal - snoeien in de plannen voor it-investeringen. Cio's vinden deze nochtans vitaal voor de it-organisatie als motor voor verandering binnen het bedrijf. Kunnen de cio's hun verzuchtingen dan maar beter opbergen tot het economisch klimaat weer verbetert? Of creëert dit onverwachte opportuniteiten? Veel hangt uiteraard af van de algemene positionering van it binnen het bedrijf, en ook van de dosis leadership die de cio in de weegschaal kan leggen.

Hier volgen enkele overwegingen om de ideeën te prikkelen. Eerst en vooral mogen we niet vergeten dat creativiteit sterker is in moeilijke dan in veilige, voorspelbare omstandigheden. Ten tweede staan bedrijfsleiders in moeilijke economische situaties open voor alle hulp die ze kunnen krijgen om hun problemen te overwinnen. Willen cio's de aandacht van het senior management afdwingen, dan moeten ze duidelijk focussen op de dingen die op korte termijn nuttig zijn. Als ze daarmee scoren, zullen ze in de toekomst wellicht ook sterker staan als motor voor verandering via langetermijnprogramma's. Enkele ideeën...

1. In nagenoeg elke it-organisatie zijn er wel enkelen die vinden dat het bedrijf de huidige it-capaciteit niet optimaal benut, meestal omdat middle managers in de lijnfuncties de verandering afblokken. Organiseer daarom binnen uw it-organisatie een onderzoek of een brainstormsessie over businessopportuniteiten op korte termijn die ongebruikt blijven. Het moeilijke economische klimaat kan de aanleiding zijn om deze veranderingen door te voeren. Elementaire voorwaarde is uiteraard dat ze in bedrijfsvoordelen vertaalbaar zijn.

2. Analyse van het beslissingsproces... Alle it-managers hebben jaren ervaring met bedrijfsprocesanalyse, maar hoe zit het met beslissingsprocesanalyse? Beslissen overstijgt individuele bedrijfsprocessen. We hebben allemaal massa's informatie ter ondersteuning van het beslissingsmoment, maar hebben we ooit geanalyseerd welke informatie écht cruciaal is voor dat moment? Die informatie is dikwijls al beschikbaar, ergens in de datawarehouses, maar wordt daarom nog niet altijd voldoende tijdig aan de beslissingnemers bezorgd om relevant te zijn. De vergelijking met de analyse van bedrijfsprocessen moet uiteraard met een korreltje zout genomen worden: beslissingsprocessen zijn immers minder gedefinieerd, meer intuïtief. De vraag is dan: gebruiken we onze beschikbare informatieweelde voldoende om het beslissingsmoment te ondersteunen? Hier wacht een langetermijnbeloning, want beslissers op executiveniveau zijn de ultieme rechters die de rol van de cio als motor van verandering al dan niet bekrachtigen.

3. Voor sommige it-investeringsprogramma's is wellicht de pauzetoets ingedrukt. In principe zijn er nu dus ook programma- of projectmanagers die minder te doen hebben: is het dan geen goed idee hen in te schakelen om non-it-projecten in het bedrijf te leiden? It heeft vaak betere projectmanagers dan de andere departementen, en elk bedrijf heeft meer projecten dan het kan verwerken. Een crisis kan bovendien een behoefte aan taskforces voor korte termijn creëren, die eventueel ook weer door onze it-projectmanagers geleid kunnen worden. "Allemaal goed en wel, maar wat als onze projectmanagers achteraf niet meer naar it terugkeren?", hoor ik u denken. Wel, dat zou dan betekenen dat dit project zeer succesrijk verlopen is en dat het de standing van it heeft versterkt.

4. Vele bedrijven denken na over geïntegreerde bedrijfsdiensten, waarbij een dienst gedefinieerd wordt als integratie van alle functionele componenten op een manier die zinvol is voor de eindgebruiker. Personeelsdiensten hebben bv. functionele blokken van it, hr en voorzieningenbeheer nodig. Is er kans op kostenbesparing en servicebetering door op te schuiven van de klassieke functionele aanpak naar een geïntegreerde service? En kan it hierbij een leidende rol spelen?

Het doel van dit artikel is creativiteit te stimuleren, niet om antwoorden te geven. Hopelijk zal iedereen andere ideeën hebben die passen binnen de behoeften en opportuniteiten van onze bedrijven. We beseffen uiteraard allemaal dat dit niet gemakkelijk is. Niets doen behalve de investeringsprogramma's kortwieken, zal ons echter geen stap dichter brengen bij onze ambities: de motor worden voor verandering. Zoals hoger gezegd, zijn moeilijke tijden ideaal om de creativiteit te stimuleren en om heilige huisjes te slopen. Voor de cio is het misschien nu of nooit om zijn leiderschap te tonen, de motor te zijn voor verandering ("belichaam de verandering") en hierdoor zijn bedrijf op korte termijn te helpen.

Hendrik Deckers is voorzitter van CIOnet.

Onze partners